Nyheter

Hitachi Rails Blues Train: Banbrytande batterihybridtåg minskar utsläppen i hela Europa

Hitachi Rails nya ”Blues Train”, ett av de mest avancerade tågen i världen, avtäcktes idag (onsdag 21:a 2022) i Berlin på världens största järnvägsmässa, InnoTrans. Byggt för Trenitalia, det banbrytande batterihybridtåget kommer att minska koldioxidutsläppen och bränsleförbrukningen med 50 % och har förmågan att anlända till och avvika från stationer helt under batteridrift. Tåget kommer att vara den första ”tri-mode” (med batteri, el och diesel) någonsin som kommer in i passagerartrafik i Europa, senare i år.

Tågets invigning kommer före dess introduktion till passagerartrafik i Italien senare i år där det kommer att erbjuda mer sömlösa, hållbara resor för passagerare. Tåget kommer från Hitachis Masaccio-plattform. Blues-ramavtalet med Trenitalia inkluderar leverans av upp till 135 tåg värda 1,2 miljarder euro.

”Tri-mode” Blues-tåget representerar ett betydande genombrott på marknaden, med dess förmåga att fungera sömlöst på elektrifierade och icke-elektrifierade linjer. På elektrifierade rutter använder den strömavtagare för att hämta ström från luftledningarna. Men när det går över till icke-elektrifierade linjer, oftast mindre regionala linjer, tar en kombination av batteri- och dieselkraft vid. När det är nära en station driver batterierna tåget helt, vilket eliminerar utsläpp inklusive skadlig NOx och minskar buller. Batteriet kan laddas medan tåget är i drift, både i diesel- och elläge.

Flottans topphastighet är 160 km/h. Ändå innebär den extra kraften som erbjuds av batterierna ombord att Blues-tågets acceleration och prestanda är överlägsen befintliga dieseltåg, vilket gör att det kan erbjuda kortare restider för passagerare.

Blues-tåget är utrustat med det innovativa European Rail Traffic Management System (ERTMS) digital signalering, som hittills endast har använts på höghastighetståg. Detta system stödjer minskningen av järnvägens energi- och utsläppsavtryck genom att reglera tågens hastighet, acceleration och bromsning. ERTMS ökar också säkerheten genom att möjliggöra automatisk aktivering av tågsäkerhetsfunktioner, inklusive nödbromsning vid fara eller om tåg överskrider spårets linjehastighet. ERTMS är erkänt som den europeiska järnvägsstandarden, vilket gör Blues Train mycket interoperabelt och lämpligt för drift över hela Europa.

Andrew Barr, koncernchef för Hitachi Rail:

– Blue-tåget, med sin banbrytande batterihybridteknik, är ett oerhört viktigt sätt för järnvägar över hela Europa att minska sina koldioxidutsläpp, samtidigt som passagerarnas resor förbättras.

– Vi är glada över att avslöja denna teknik här i Berlin och att börja passagerartrafiken i Italien senare i år. Vi vet att koldioxidutsläpp är ett viktigt uppdrag runt om i Europa, så vi är glada över att kunna förse våra kunder med effektiva lösningar som minskar påverkan på planeten.

Hitachi Rail har förbundit sig att bli en klimatförändringsinnovatör och är redan en global ledare inom batteritågsteknik. För sex år sedan introducerade Hitachi Rail DENCHA-tåget, världens första batteridrivna passagerartåg. Det pågår också ett försök med batterihybrid intercitytåg i Storbritannien.

De nya fyrvagnstågen har tillverkats vid Hitachi Rails fabriker i Pistoia och Neapel, kan nå 160 km/h i maxhastighet och rymmer upp till 300 sittande personer.

Flottan har utformats för att rymma familjer och fritidsresenärer, såväl som vanliga pendlare, med funktioner inklusive större kapacitet för bagage och cyklar, luftkonditionering, fler USB- och eluttag för bättre anslutning, och ett område helt tillägnat barn.

Flottan har designats med dörrtillgång på plattformsnivå för att göra det enklare att ta sig in och ut för rullstolsanvändare eller passagerare med barnvagnar eller stora väskor. Den har också det senaste inom passagerarinformationsskärmar (24 tum), teknik för passagerarräkning och utmärkt åtkomst för personer med begränsad rörlighet.