Nyheter

Cirkularitet i bilbranschen kan öka lönsamheten med 50 procent

Bilindustrin kan öka lönsamheten i sina värdekedjor med 50 procent om full cirkularitet uppnås. Det visar en ny rapport gjord av Accenture, the World Economic Forum, och the World Business Council for Sustainable Development.

Rapporten, “Driving Ambitions: The Business Case for Circularity in the Car Industry”, är en uppföljning av den rapport som de tre organisationerna publicerade förra året, som handlade om behovet av cirkulär ekonomi inom branschen för att minska koldioxidutsläpp. I årets upplaga fortsätter analysen av hur fordonens livslängd kan öka genom reparationer, underhåll och återanvändning av material, vilket också bidrar till minskat avfall och utsläpp. Samtidigt visar den nya rapporten att cirkulära affärsmodeller kan ge företag inom bilindustrin en ökad lönsamhet.

Cirkulär ekonomi inom bilindustrin kan ge företag nya källor till tillväxt jämfört med deras nuvarande affärsmodeller. Ett exempel som lyfts i rapporten, är att biltillverkare kan öka sin lönsamhet i värdekedjorna med 50 procent, och generera 15–20 gånger högre intäkter än fordonets ursprungliga säljvärde. De största vinsterna finns att hämta genom att utöka tjänsteutbudet, som exempelvis leasing, abonnemangsavtal och bil-delning, samt inom återanvändning av material, reparationer och återvinning.

Även om det är möjligt att skapa cirkularitet i dagens ägarskaps-baserade affärsmodeller (där individer äger sina fordon), är vinsterna större med affärsmodeller där fordonet är en del av en tjänst. Rapporten slår fast att fordon som ingår i ett tjänsteutbud (bilpool, abonnemangsavtal etc.) används i högre utsträckning, vilket gynnar miljön eftersom färre bilar behövs. Om konsumenters förhållningsätt till bilägande skiftar till mer behovsbaserade lösningar, ökar också möjligheterna till bättre lönsamhet genom cirkulära affärsmodeller.

I rapporten ges flera förslag på åtgärder för att nå full cirkularitet i bilindustrin:

Biltillverkare måste bredda sina perspektiv – från ett förhållningssätt där fokus är på försäljning av bilar, till att inkludera hela livscykeln för fordonet.

Alla aktörer i värdekedjan behöver samarbeta närmare och utveckla partnerskap som bygger på transparens samt utbyte av data och annan information. Detta inkluderar att bygga plattformar för data-delning och transparens, och en organisation som överser styrning och utformning av cirkulära modeller som gynnar alla inblandade aktörer.

Branschen behöver ta fram nya affärsmodeller, samt utveckla nya kompetenser och teknologier för att kunna leda, styra och hantera nya samarbeten. Detta krävs särskilt för att kunna optimera fordons livscykler, inklusive reservdelar.

Företagen behöver göra strategiska val för att förändra deras kärnverksamhet. Detta kan inkludera gemensam innovation och partnerskap med andra organisationer för att skapa cirkulära affärsmodeller genom hela värdekedjan (exempelvis inom återvinning, reparationer och tjänsteutbud). Denna förändring kan först göras i långsam takt, till exempel med utvalda fordonsmodeller eller reservdelar, för att sedan implementeras bredare i hela verksamheten.

Rapporten har också kartlagt två möjliga scenarier för den kommande övergången till cirkulära affärsmodeller. Antingen kan enskilda företag gradvis implementera nya affärsmodeller med fokus på cirkulära bilar, eller så kan de delta i en större bransch-transformation genom förvärv, sammanslagningar eller större investeringar för att bygga nya förmågor.

– För att uppnå ökad cirkularitet i bilindustrin krävs ett kraftigt förändrat förhållningsätt hos biltillverkare och andra aktörer i värdekedjan. De kommer att behöva samarbeta med andra företag i högre utsträckning, inklusive konkurrenter, säger Sofia Donaldson, ansvarig för Accentures affärsområde Automotive and Mobility.

Rapporten visar att förändringen från linjära till cirkulära värdekedjor sannolikt kommer att påverka lönsamheten de första tre till fem åren, på grund av de kostnader från forskning och utveckling som krävs för att utveckla relevant infrastruktur och teknologi. Samtidigt beräknas lönsamheten återgå till tidigare nivåer inom fem år, för att sedan öka.

Dessutom skulle ett byte till cirkulära värdekedjor förändra lönsamheten så drastiskt, att såväl befintliga som nya affärsområden kan se ökad tillväxt. Områden som tidigare inte varit lönsamma, kan enligt rapporten ge intäkter – som exempelvis leasing, vid-behov-användning och andra tjänster. Dessa affärsmodeller ger lönsamhet eftersom företag kan kontrollera alla affärsmöjligheter under fordonets livscykel, och därmed integrera cirkulära modeller för kostnader och intäkter i deras erbjudande.

– Det är hög tid att byta till en cirkulär ekonomi inom bil- och transportindustrin. Att förändra affärsmodeller och verksamhet från en linjär till en cirkulär modell kommer vara ett paradigmskifte för de flesta aktörer i branschen. Därför är det otroligt viktigt att samverka för att skapa nya förhållningsättavseende tillverkning, leveranskedjor, försäljning och distribution, återanvändning av material och så vidare. Och med denna rapport, presenterar Accenture och the Circular Cars Initiative (CCI) tillsammans en tydlig färdplan för transformation i branschen, säger Sofia Donaldson.