Nyheter

IVECO BUS nya URBANWAY Hybrid CNG 18 meter

IVECO BUS följer upp lanseringen av deras 12 meter långa URBANWAY Hybrid CNG-stadsbuss tidigare i år med att introducera deras nya hybridteknik i den ledade och naturgasdrivna versionen av URBANWAY – ytterligare ett steg framåt i utvecklingen av deras utbud med kombinerade energikällor. Med den nya 18 meter långa och biometankompatibla URBANWAY Hybrid CNG utökar IVECO BUS sitt erbjudande för stadstransporter för att stödja transportföretag i energiomställningen.

Denna nyformulerade URBANWAY Hybrid ger 16 procent i bränslebesparingar jämfört med gasversionen och en minskning av koldioxidutsläppen med upp till 16 procent, samt en betydande förbättring av den totala ägandekostnaden.

IVECO BUS förhandsvisar den nya ledade och biometankompatibla URBANWAY Hybrid på Autocar Expo-mässan i Lyon den 12–15 oktober. Det nya fordonet kommer också som ett Bus Rapid Transit-system (BRT-version) under namnet CREALIS. Tillverkaren är en ledare inom alternativ dragkraft vars strategi är att driva energiövergången genom att kombinera olika tekniker. Detta ger kunderna fler möjliga lösningar att välja mellan, så att de välja något som verkligen passar deras uppdrag och driftbehov. Leveranserna av den nya URBANWAY Hybrid-versionen på 18 meter börjar i slutet av året.

– På IVECO BUS anser vi att det krävs en kombination av energikällor för att stödja den nödvändiga energiomställningen. Därför har vi valt att kombinera naturgas med en högpresterande och effektiv hybridteknik på våra ledade URBANWAY- och CREALIS-modeller. Med detta nya tillskott till hållbar och ekonomisk mobilitet utökar IVECO BUS sitt urbana utbud ytterligare, säger Claus Skipper, Nordic Business Line Manager IVECO Buses.

Den nya generationens hybridteknik, som har en elektrisk drivlina som är utvecklad i nära samarbete med Voith, ger en betydande minskning av energikostnader och koldioxidutsläpp jämfört med tidigare generationer, samtidigt som den totala ägandekostnaden optimeras.

Precis som med den 12 meter långa versionen innehåller hybridlösningen i den ledade URBANWAY ett 48 V batteri som är kopplat till DIWA NXT-växellådan och den beprövade Cursor 9-motorn. DIWA NXT-växellådan kombineras med en kraftfull 35 kW toppelektrisk återhämtningsmotor, som fungerar som en startmotor och generator för att återvinna den kinetiska energi som ackumuleras under retardations- och bromsfaserna, med ett LTO-batteri med hög energi (48 V) monterat på taket. Elmotorn stöder Cursor 9-motorn under accelerationsfaserna för att spara bränsle.

Den nya lösningen har också en Stop & Start-funktion som erbjuder flera fördelar för användare och operatörer. Den eliminerar buller och vibrationer, vilket resulterar i ökad komfort för passagerare, boende och fotgängare vid busshållplatser, och förbättrar bränsleekonomin ytterligare.

Med dessa funktioner ger den nya generationen URBANWAY Hybrid 16 procent bränslebesparingar jämfört med icke-hybridversionen – en viktig fördel i en tid då lokala myndigheter och verksamheter står inför stigande energikostnader. Dessutom gör denna förnybara bränslehybridlösning det möjligt för dem att minska sina koldioxidutsläpp med upp till 16 procent. Kombinerat med biometan förbättrar detta koldioxidutsläppen med upp till 83 %.

Den förenklade designen hos den nya generations hybridlösning har inte några dyra högspänningskomponenter. Med besparingarna i bränslekostnader minskar detta avsevärt den totala ägandekostnaden jämfört med tidigare helhybridtekniker.

Ett brett utbud av lösningar för stadstransporter

Med den nya generationens hybridteknik för sina URBANWAY – och CREALIS-serier utökar IVECO BUS sitt utbud för stadstransporter, som nu erbjuder:

12 meter standard och 18 meter ledade URBANWAY-modeller utrustade med en Cursor 9-motor i diesel- och XTL-bränsleversioner.

10,5, 12 och 18 meter URBANWAY med en Cursor 9 naturgasmotor.

12 och 18 meter CREALIS i Diesel-, XTL- och naturgasversioner.