”Vintern är i antågande, i en värld av osäkerheter kan vi ändå vara säkra på att isar kommer och lägga sig i Bottenviken, längst med våra kuster och i insjöarna i landet.”
Det skriver Marcus Dahlsten, VD Transportföretagen, Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen och Eric Tedesjö, branschchef Sveriges hamnar i en debattartikel i Dagens Industri:
”En väsentlig del av svenskt handelsutbyte hanteras sjöledes, närmare bestämt passerar cirka 90 procent av landets export och import en svensk kaj. Isfria hamnar i norra Sverige är en avgörande fråga om att upprätthålla grundläggande nationell infrastruktur och tillgänglighet i landet. Allt annat vore beklagligt, inte bara för Norrbotten utan för hela Sverige och landets industri.”
”Vinterväghållningen till sjöss är ett statligt ansvar på samma sätt som att vinterunderhålla det statliga väg- och spårnätet.”
”Ett oroande inslag är den ålderstigna svenska isbrytarflottan, som i huvudsak är från 1970-talet, vars tekniska livslängd är uppnådd. Historiskt finns utvecklade samarbeten mellan Sverige och Finland om isbrytning men det händer även att ryska isbrytare bidragit till att upprätthålla handelssjöfarten till svenska hamnar.”
Läs hela debattartikeln här: