Nyheter

Mathem ökade trafiken med 800 procent över en natt – så mötte man utmaningarna

Under de senaste åren har Mathem varit i centrum för skiftet till onlinehandel, vilket skapat kraftig expansion och krävt stora omställningar. För IT-utvecklingsavdelningen har det varit en inspirerande resa.

När covid-19-pandemin ledde både till att människor uppmanades att undvika folksamlingar och att många blev rädda för att vistas i fysiska butiker, innebar det ett omedelbart och kraftigt uppsving för onlinehandeln. För Mathem ökade trafiken med 800 procent, nästan över en natt.

De konsumentmönster som skapades under pandemin kommer bestå även nu när restriktionerna är borta. Miljoner kunder som kanske aldrig tänkt tanken att beställa mat och basvaror på nätet har upptäckt fördelarna och bekvämligheten med det.

– Vi har alltid byggt för att kunna skala upp verksamheten snabbt. Vår infrastruktur är sedan vi flyttade ut i AWS-molnet designad för att vi ska kunna hantera alla hushåll i Sverige, samtidigt. Det är skalbarhet som default, säger Lars Jacobsson, Head of Infrastructure på Mathem. 

Hela Mathems IT-infrastruktur bygger på serverless-arkitektur med mikrotjänster, med AWS Lambda som bas. Tiden för att testa nya utvecklingsidéer och ta dem till kunderna kunde redan i början av initiativet kortas ner till tio procent av den tidigare tidsåtgången, och under de fem år som gått har den pionjärsandan fortsatt att prägla Mathems arbete med kundportalen.

– Det vi får höra från internationella företag när vi berättar om vad vi gör är hur långt fram vi ligger, säger Lars Jacobsson.  

Skalbarhet handlar om mer än bara serverprestanda, det handlar också om hur man kan motverka flaskhalsar och agera snabbt. Ett konkret exempel på detta är från pandemins första ovissa dagar. Utmaningen som uppstod var att även om infrastrukturen klarade det snabbt ökade trycket från kundbasen så var det befintliga systemet för leveranstid underdimensionerat – det fanns helt enkelt för få tider för leverans, och kunderna kunde inte se tillgängligheten förrän de genomfört själva beställningen. Man kunde då snabbt ändra i flödet och skapa en ny process där kunden innan beställningen kunde välja och reservera bland tillgängliga leveranstider. Lösningen utvecklades med hjälp av AWS-tjänsterna Amazon DynamoDB och Amazon EventBridge.

Framtiden är fortsatt ljus för onlinehandeln, men det innebär också en hård konkurrenssituation. Som marknadsledare är det lätt att luta sig tillbaka och tappa försprånget.

– Som chef försöker jag att inte vara spindeln i nätet i vårt utvecklingsarbete, då blir man mer av en flaskhals, utan vi jobbar med stor frihet för våra utvecklingsteam på många olika fronter och alltid med kundnyttan och arbetsmiljön som huvudfokus, säger Lars Jacobsson. 

– Vi försöker att inte bara ha den bästa utvecklingsmiljön, utan också den bästa utvecklarmiljön, en miljö som inspirerar, där man kan bygga tjänster snabbt och säkert med den senaste och mest framtidssäkra tekniken. Även om det råder stor konkurrens på talang inom IT tror jag att vi har en fördel när det gäller att hitta nästa generations stjärnutvecklare.