Nyheter

Nya innovativa assistanssystem i ID. Buzz

Med ett kort tryck på blinkerspaken kan bilen göra ett assisterat filbyte på motorvägen. Den kan använda sig av insamlad svärmdata och lära sig återupprepa en parkeringsmanöver – Volkswagen ID. Buzz introduceras med nya intelligenta förarhjälpsystem som kan göra körningen ännu bekvämare och samtidigt öka säkerheten.

Detta ligger i linje med Volkswagens åtagande att göra den senaste tekniken tillgänglig för många bilförare.

– I ID. Buzz möter ikonisk design innovativ teknik, något som återspeglas i nya komfort- och assistanssystem. Vi tar nästa steg på vägen mot högautomatiserad körning med hjälp av svärmdata i den senaste versionen av Travel Assist, förklarar Kai Grünitz, styrelseledamot med ansvar för utveckling. Det här ligger i linje med Volkswagens åtagande att erbjuda förstklassig teknik och innovationer i så många modeller som möjligt.

Volkswagen använder helt integrerade assistanssystem av den senaste generationen i ID. Buzz. Tillvalen Travel Assist med svärmdata3/4 och Park Assist Plus med minnesfunktion3 är ett perfekt exempel på detta. Dessa system kan också beställas som tillval för alla andra nytillverkade ID-modeller, från ID.3 och ID.4 upp till ID.5.

Travel Assist med svärmdata3/4

Travel Assist (tillval) kan hålla bilen kvar i sitt körfält, hålla ett avstånd till framförvarande fordon och också se till att bilen håller den maximala hastighet som föraren ställt in. Systemet använder sig bland annat av det adaptiva filhållningssystemet. Detta system håller aktivt bilen mitt i sitt körfält. Travel Assist anpassar sig efter förarens körstil och kan också hålla bilen längre till vänster eller höger i sitt körfält istället för exakt i mitten. Travel Assist levereras också med förutseende farthållare och kurvtagningshjälp. Här kan fordonets hastighet anpassas till gällande hastighetsbegränsningar och vägens beskaffenhet (kurvor, rondeller etc.).

Nya Travel Assist-funktioner

Om anonymiserade svärmdata finns att tillgå från andra Volkswagen-modeller, kan Travel Assist med svärmdata använda en enda identifierad vägmarkering för att hålla bilen kvar i sitt körfält. I detta fall kan assistanssystemet även var aktivt på landsvägar utan till exempel en körfältsmarkering i mitten. Travel Assist blir alltså mer användbart genom svärmdata, vilket förbättrar komforten och assistansnivån för kunden.

Svärmdata från bilparken

Med hjälp av svärmdata tar Volkswagen nästa steg mot högautomatiserad körning. De anonymiserade svärmdatan som genereras av alla bilar från Volkswagen-koncernen ute på vägarna samlas i kartmaterial med specifika egenskaper från området runt fordonet, som filmarkeringar och vägskyltar, och överför automatiskt denna information till molnet. Därifrån skickas individuellt anpassade data till de uppkopplade Volkswagen-modellerna som körs längs de aktuella vägavsnitten. Databasen växer hela tiden tack vare det ökade antalet uppkopplade fordon.

Assisterade filbyten från 90 km/h

När man kör på motorväg i hastigheter över 90 km/h kan Travel Assist med hjälp av svärmdata aktivt hjälpa föraren att byta fil om så önskas. Vid aktivering kan filbytesprocessen startas och utföras genom att man trycker på blinkersspaken. För att åtgärden ska kunna slutföras får sensorerna inte ha upptäckt några föremål runt bilen och den kapacitiva ratten måste kunna känna av förarens händer. ID. Buzz styr sedan automatiskt in sig i önskat körfält. Föraren kan när som helst ingripa och ta över manövern.

Park Assist Plus med minnesfunktiongör att bilen kan köra in i parkeringsluckor på egen hand

Det andra assistanssystemet (tillval) i ID. Buzz är Park Assist Plus med minnesfunktion. Detta innovativa förarhjälpsystem kan användas för att lära bilen upp till fem olika parkeringsmanövrar. Minnesfunktionen kommer ihåg parkeringsprocedurerna i hastigheter under 40 km/h och täcker avstånd på upp till 50 meter. Detta gör det möjligt att parkera bilen i till exempel i en carport eller ett garage. Föraren behöver bara parkera bilen en gång och spara parkeringsproceduren. ID. Buzz kan sedan upprepa den inlärda parkeringsmanövern på egen hand. Allt föraren behöver göra är att övervaka situationen.

Efter aktivering i parkeringsmenyn kan Park Assist Plus3 också söka efter en parkeringsficka och utföra parkeringsmanövern. När man kör förbi en parkeringsficka, kan det intelligenta assistanssystemet upptäcka lämpliga parkeringsluckor längs vägen. Föraren behöver då bara stanna vid den valda parkeringsplatsen, trycka ner bromsen och aktivera och övervaka parkeringsförloppet. Förarhjälpsystemet parkerar ID. Buzz med hjälp av sensorer som övervakar omgivningen – den styr, accelererar, bromsar och växlar. Den kan också fortsätta med de parkeringsmanövrar som föraren startat och om möjligt slutföra dem. Systemet hjälper dig också när du ska köra ut från parallella parkeringsplatser igen.