Nyheter

Drivkraft Sverige: ”Reduktionsplikten måste utvecklas – inte avskaffas!”

”Vi behöver därför utveckla reduktionsplikten inte avveckla den. Det vore förödande om Sverige skulle slopa transportsektormålet.”

Det skriver Jessica Alenius, vd Drivkraft Sverige i Dagens Industri: 

”Professor John Hassler skriver på Di debatt om att Sverige bör avskaffa det svenska transportmålet och att reduktionsplikten följaktligen också bör slopas. Reduktionsplikten är ett effektivt sätt att minska klimatpåverkan från transportsektorn genom att säkerställa inblandning av hållbara förnybara drivmedel med hög växthusgasreduktion i bensin och diesel. Att slopa reduktionsplikten skulle innebära att miljontals fordon skulle tanka enbart fossil bensin eller diesel dagligen.”

”Reduktionsplikten är ett effektivt styrmedel. För inrikes transporter är målet att växthusgasutsläppen ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Det svenska transportsektormålet ligger i linje med våra klimatåtaganden i EU. Inrikes transporter står för närmare en tredjedel av Sveriges totala utsläpp och hittills, till och med 2021, har de minskat med 27 procent. Reduktionsplikten står, enligt Energimyndigheten, för majoriteten av de utsläppsminskningar som behövs för att nå det nationella 2030-målet.”

Läs hela debattartikeln här:

https://www.di.se/debatt/replik-reduktionsplikten-maste-utvecklas-inte-avskaffas/

Foto: David ROUMANET