Nyheter

Världens säkraste tunnelbana byggd på snabbare tid och till lägre kostnad än planerat

Genom att använda digitala verktyg för kontinuerlig kvalitet och säkerhetskontroll genom hela projektet har Länsimetro som ägs av de finska städerna Esbo och Helsingfors lyckats med det alla byggentreprenörer kämpar med dagligen, dvs hålla tid och kostnader. Och inte nog med det, de har genomfört projektet både till lägre kostnad och tid än vad man planerat, utan att tumma på kvalitet!

Länsimetro utvecklar en lång tunnelbanesträcka i Helsingfors och projektets andra fas var en sju kilometer lång sträcka. Projektet blev färdigt i september, 2022 och nu kan Helsingforsborna åka mellan Matinkylä och Kivenlahti. Innan Länsimetro började arbetet oroade sig byggdirektör Janne Touma om utmaningarna inför ett stort byggprojekt.

– Den största utmaningen är att samordna scheman, punktlighet och det stora antalet arbetare på projektet. Vi har allt från 20 underleverantörer, sex huvudentreprenörer och mellan fem och sex olika personer som arbetar med säkerhets- eller kvalitetsinspektioner. Det är tusentals olika uppgifter som skapas i alla delar av projektet.

Touma berättar att under den andra delen av projektet valde de att hitta ett system som kunde hantera alla de tusentals uppgifter som uppkommer. Congrids system, vars specialitet är dokumentation och kvalitetshantering, valdes och användes för att hantera byggprojektets uppgifter i realtid.

– I ett projekt hanteras upp till 200 olika användaruppgifter och runt 20 000 bilder dokumenteras. Jag skulle uppskatta att nästan 1000 personer har deltagit i någon form av dokumentering i byggprojektet, berättar Saku Vuori, Congrids produktägare.

Stor tidsbesparing

Att använda ett gemensamt och tydligt system för att hantera och fördela ansvar menar Touma är största anledningen som hjälpt Länsimetro att lyckas med byggprojektet.

– När vi gjort slutbesiktningar kunde vi skriva ut en färdig lista från systemet och ta itu med det i vårt mötesprotokoll. Om vi inte hade använt Congrids digitala plattform hade hanteringen av det här projektet varit mycket svårare, både med övervakning och att organisera alla uppgifter, menar Touma.

Utvecklingen av den sju kilometer långa tunnelbanesträckan avslutades till och med före schemat. Nästa fas är att testa tunnelbanan och går allt som plan kommer sträckan att lanseras i december.