Nyheter

Recharge: ”Felriktade subventioner hindrar laddutbyggnad”

”En snabbare utbyggnad av ladd­infrastruktur är nödvändig för att nå våra klimatmål, men den uppnås genom att effekt­bristen hanteras, inte genom onödiga bidrag.”

Det skriver Håkon Vist, vd för laddoperatören Recharge i en debattartikel i Svenska Dagbladet:

”En tredjedel av Sveriges klimat­utsläpp kommer från transport­sektorn. För att klara målet om 70 procents minskning av transport­sektorns utsläpp till 2030 pekar regeringen på elektrifiering genom utbyggnad av ladd­infrastruktur. Det är en smal politik – och desto viktigare att den blir rätt.”

”I dag är det vanligare att svenskar köper en ny elbil än en ny bensin- eller dieselbil – oavsett om man bor inne i storstäderna eller på lands­bygden.”

”De främsta invändningarna mot att välja elbil handlar om räckvidd och för få laddstationer. Alltför många skjuter upp bytet till elbil eftersom de inte litar på att långresorna fungerar.”

”Vi är i ett läge då antalet publika laddplatser ökar alldeles för långsamt. Sverige är ett av bara fyra EU-länder som ligger under EU:s riktmärke för antalet publika laddplatser per elbil. Människors oro för att inte hitta en publik laddstation när och där man behöver den är befogad.”

Läs hela debattartikeln här:

www.dvs.se/debatt

Foto:Stefan Schweihofer