”En snabbare utbyggnad av laddinfrastruktur är nödvändig för att nå våra klimatmål, men den uppnås genom att effektbristen hanteras, inte genom onödiga bidrag.”
Det skriver Håkon Vist, vd för laddoperatören Recharge i en debattartikel i Svenska Dagbladet:
”En tredjedel av Sveriges klimatutsläpp kommer från transportsektorn. För att klara målet om 70 procents minskning av transportsektorns utsläpp till 2030 pekar regeringen på elektrifiering genom utbyggnad av laddinfrastruktur. Det är en smal politik – och desto viktigare att den blir rätt.”
”I dag är det vanligare att svenskar köper en ny elbil än en ny bensin- eller dieselbil – oavsett om man bor inne i storstäderna eller på landsbygden.”
”De främsta invändningarna mot att välja elbil handlar om räckvidd och för få laddstationer. Alltför många skjuter upp bytet till elbil eftersom de inte litar på att långresorna fungerar.”
”Vi är i ett läge då antalet publika laddplatser ökar alldeles för långsamt. Sverige är ett av bara fyra EU-länder som ligger under EU:s riktmärke för antalet publika laddplatser per elbil. Människors oro för att inte hitta en publik laddstation när och där man behöver den är befogad.”
Läs hela debattartikeln här:
Foto:Stefan Schweihofer