MEKO lanserar ett nytt digitalt bokningssystem som gör det enklare för bilägaren att boka bilservice. Bokningssystemet kommer att implementeras i alla MEKOs verkstadskedjor fr.o.m. 2023 med ambition att förbättra kundresan samt att öka antalet digitala bokningar.
Den digitala lösningen kommer också erbjudas till andra bolag med bilrelaterade tjänster som vill öka antalet digitala bokningar.
– Vi har uppmärksammat att bilägare i olika situationer känner sig osäkra på vilken service de ska boka. Inom andra branscher, till exempel mat eller mode, kan den som handlar online lätt och intuitivt hitta vad den behöver. När det gäller att boka bilservice online finns inte samma pedagogiska överblick som hjälper användaren att boka den service som behövs. Det kan snabbt bli väldigt tekniskt, vilket stänger ute alltför många alltför tidigt, säger Emil Lindell, affärsutvecklare på MEKO.
Bokningssystemet kommer att användas över hela norra Europa då MEKO planerar att implementera lösningen i alla affärsområden och marknader med start 2023. Eftersom det är en white label-lösning kan den användas av flera verksamheter oavsett varumärke, skillnaden för bilägaren är ett enklare bokningsflöde med vägledning och flexibilitet.
– Vi vill göra det enkelt för bilägaren att boka bilservice och ge dem rätt förusättningar för ett långt och hållbart billiv. Vi vill också ge verkstäderna de bästa förutsättningarna för att leverera den bästa digitala kundupplevelsen i vår bransch. Med vårt bokningssystem hoppas vi att inte bara utveckla MEKO, utan även påverka branschen som helhet att börja fokusera på ”kunden först”, säger Petra Bendelin, Direktör för affärsutveckling & strategi på MEKO.