Nyheter

Första internationella tunnelbanan allt närmare

Text: Mikael Hedlund

En kvart, så stor blir tidsbesparingen jämfört med idag sträckan Malmö och Köpenhamn om den nya tunnelbanan, eller Metron som den kallas i regionen, blir verklighet. Med avgångar var 90:e sekund tar resan mellan städerna cirka 20 minuter. På torsdagen höll Malmö Stad ett seminarium i Stockholm om planerna att skapa ytterligare förbindelse mellan städerna.

Malmös– och Köpenhamns kommun har tillsammans med Öresundsregionen arbetat gemensamt i tio år med att få projektet med Öresundsmetron i hamn och nu rycker tunnelbanedragningen allt närmare. En miljökonsekvensutredning på den danska sidan är klar där Malmö ingår som en destination i tunnelbanesträckningen i den utbyggnad av tunnelbanan i Köpenhamn som diskuteras. Planen som förordas är att den nya Metrolinjen i Köpenhamn, M5 Öst, där slutdestinationen på den danska sidan är den framtida konstgjorda halvön Lynetteholmen, ska ansluta till Öresundsmetron med Malmö Central och ytterligare stationer på den svenska sidan.

Leif Gjesing Hansen, projektledare mobilitet och transport, underströk att det är inte bara tidsbesparingen med anslutningen som är det viktiga.

– När Fehmarn Bält tunneln mellan Danmark och Tyskland är klar 2029 väntas trafiken över Öresund öka. Med regionaltrafik och pendling med Metron kan Öresundsbron avlastas för godstransporter. Öresundsmetron har kapacitet att ta 45 000 resenärer per dygn. Metron ger bättre förutsättningar för godstransporter och mer plats på Öresundsbron.

Satsningen på tunnelbaneanslutningen är gemensam för Öresundsregionen, Sverige och Danmark. Förarbetena är gjorda. I Sverige har Trafikverket fått i uppdrag att studera projektet grundligare och utreda framtida kapacitet för trafiken över Öresund i den nya nationella infrastrukturplanen. Motsvarande utredning gör danska Trafikverket. Nästa steg skulle kunna vara ett nationellt grepp där Sveriges och Danmarks regeringar startar en gemensam utredning.

Förutom representanter från näringsliv och stadsbyggnad, Malmö stad och Greater Copenhagen, medverkade bland andra Skanskas vd samt politiker från Danmark och Sverige på seminariet.

På bilden: Leif Gjesing Hansen, projektledare mobilitet och transport, underströk att det är inte bara tidsbesparingen med anslutningen som är det viktiga

Foto: Mikael Hedlund