Nyheter

Sträckan mellan Kvarntorp och Almbro blir 100-väg

För att öka trafiksäkerheten både för bilister och boende längs den 7,6 kilometer långa vägsträckan, Väg 51 mellan Kvarntorp och Almbro, byggs huvudleden om till en 100-väg med omväxlande ett och två körfält med mitträcke. Bron över Täljeån vid Ambro blir helt ny och nya gång- och cykeltunnlar anläggs under den trafikerade vägen.

Väg 51 mellan Örebro och Norrköping är en starkt trafikerad väg. Sträckan söder om Örebro mellan Kvarntorp och Almbro är viktig både för pendlingstrafik och transporter. Den är också en av de mest trafikerade vägarna i Örebro län.

Söderut vid Kvarntorp är medeldygnstrafiken på sträckan cirka 9 000 fordon per dygn. Närmast Örebro vid Almbro är medeldygnstrafiken cirka 9 000 fordon per dygn. Idag är genomsnittshastigheten 80 kilometer i timmen längs sträckan.

– Vi bygger om sträckan till mötesfri väg med mitträcke för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten. Hastigheten kommer att höjas till 100 kilometer i timmen, förutom i någon korsning där hastigheten kommer att vara lägre, säger Jenny Åhlén, projektledare på Trafikverket.

Det var i oktober 2021 som byggnationen av hela projektet påbörjades och som beräknas vara slutförd den 31 oktober 2023 då slutbesiktning är planerad. Projektet drivs som en totalentreprenad med Trafikverket som beställare och Infra-Con som totalentreprenör.

Den ombyggda mötesfria vägen breddas och blir 13 meter och man bygger gång- och cykeltunnlar under vägen för att säkerställa passagen för gångtrafikanter och cyklister som behöver korsa vägen. LED-belysning lyser upp gång- och cykeltunnlarna. Trafikverket bygger även bullerskydd på de platser där det är tätbebyggt samt på den sträckan där det finns en skola.

– Den gamla bron över Täljeån är i drift med trafik samtidigt som bygget pågår av den nya bron, i ett läge öster om den gamla. Det krävdes en stor 400 tons lyftkran för att lyfta huvudbalkarna till den nya bron. Balkarna väger cirka 30 ton och är 37 meter långa. Det tog endast fyra timmar att lyfta brobalkarna på plats efter att vi ställt upp kranen, berättar Jimmie Hammarström, platschef för Infra-Con.

Av sträckan på 7,6 kilometer breddas väggen på en sträcka av 6,5 kilometer. Den sista kilometern omfattar ombyggnationen av bron över Täljeån vid Almbro som får en helt ny sträckning.

– Vi ändrar vägprofilen så att den stämmer bättre in med övrig väg. Vi utgår från den befintliga vägen och lägger till en ny profilväg enligt alla konstens regler. Det är viktigt att vi uppfyller kraven på lutning och att vägen passar in i filindelningen på ett smidigt sätt, förklarar Jimmie Hammarström.

Huvudsyftet är att bygga så kostnadseffektivt som möjligt. Därför gräver man inte upp hela vägen, utan bygger ny väg på ena sidan av befintlig väg. I detta fall är det ny väg på västra sidan från Kvarntorp-Gällersta och ny väg på östra sida från Gällersta-Almbro.

– Att bygga om helt är ett alldeles för stort ingrepp och är inte nödvändigt på denna sträcka. Det är befintlig åkermark under som har vi har förstärkt med KC-pelare. Eftersom det finns kritiska moment med att bygga en bro så valde vi att börja projektet där. Bron är beräknad att öppnas för trafik under sommaren 2023, säger Jimmie Hammarström.

Bron i Almbro har en spännvidd om 35 meter och är 13,5 meter bred med ett körfält i vardera riktningen. Det är en samverkansbro med stålbalkar som bär upp en brobana av betong.

– Vi har tre stycken rörbroar i projektet. Alla är lika stora och ligger i Almbro, Nävesta och Gällersta. Vid busshållplatser i Björka, Gällersta och söder om Almbro bygger man bussfickor och accelerationsfält där det inte är tvåfilig väg så att bussarna lätt kommer in i trafiken efter att lämnat och hämtat resenärer.

– Vid Frommesta föreslår Trafikverket en sänkning av hastigheten till 70 km/h och det planeras även att sätta upp fartkameror i båda riktningarna. Vi har även gjort en ny väganslutning vid Brånstavägen, som förskjuts norrut från dagens läge. Här blir det en c-korsning, säger Jenny Åhlén.

Vid Kvarntorpsbäcken har man gjort en rörbro för vattenflödet. Längs hela vägsträckningen kommer det att finnas öppna diken för vattenavrinning. Korsningen vid Väg 51 och 52, Kvarntorpsrondellen med startsträcka längst söder ut fram till Ekeby, sätter Trafikverket upp viltstängsel med viltuthopp på platser där det rör sig älg, rådjur och vildsvin.

– Restiden blir lite längre under byggtiden, främst på morgnar och eftermiddagar då trafiken är som störst. För att underlätta för trafikanterna informerar vi löpande på hemsidan, säger Jenny Åhlén.

För trafikanter som har möjlighet att ta en annan väg rekommenderas väg 52 mot Kumla i stället för att köra igenom vägbygget. Skyltar finns i Kvarntorp och Almbro.

– För att behålla planskildhet i korsningen bygger vi en så kallad ko-port norr om korsningen i Björka. Vi har nyligen fått den nya rörbron vid Nävesta, som består av två rör, på plats. Vardera rör väger ungefär sex ton och lyftes på plats med hjälp av en stor lyftkran, tillägger Jimmie Hammarström.

På bilden: För att vattnet i Kvarnbäcken ska kunna rinna vidare bygger Infra-Con en rörtunnel under den nya vägen, Väg 51 mellan Kvarntorp och Almbro.

Foto: Trafikverket