Nyheter

Nya AGM-batterier från Clarios

EU:s mål är att minska CO2-utsläppen från fordon med 40 procent till 2030 jämfört med 2021. Som följd av detta brådskar det för biltillverkarna att utveckla modeller med nollutsläpp eller CO2-utsläpp under 50g/km. Dessa krav hjälper till att påskynda elektrifieringen och enligt en prognos från IHS kommer nära en tredjedel av de nyregistrerade fordonen att vara helt elektriska redan 2025.

År 2030 kommer hybrid- och helt eldrivna fordon att svara för mer än hälften av nybilsmarknaden i Europa. När Europas bilpark elektrifieras står VARTA väl positionerat med sin xEV-portfölj, som nu utökas med nya typer av batterier.

Konstant kraft och avgörande säkerhetsfunktion

I elfordon försörjs drivlinan av högspänningsbatterier av litiumjontyp. Det kompletteras av ett 12-voltsbatteri som driver det interna elsystemet med dess komfort- och säkerhetsfunktioner. Det säkerställer att elfordonet inte bara fungerar under körning utan även när bilen står parkerad och högspänningsbatteriet är urkopplat. Till exempel ser 12-voltsbatteriet till att fordonet kan låsas och låsas upp och möjliggör även trådlösa uppdateringar och att larmsystemet fungerar när fordonet är parkerat. Under färd säkerställer det att ljus, bromsar och styrning fungerar korrekt, även vid plötsliga fel på högspänningssystemet då fordonet måste stoppas på ett säkert sätt.

För att göra detta behöver elbilar pålitliga och mer kapabla 12-voltsbatterier som kan hantera ständiga laddnings- och urladdningscykler.

– Ett olämpligt batteri kanske inte kan möta fordonets energibehov, vilket kan leda till tidiga haverier. Det är därför viktigt att originalbatteriet ersätts av en produkt som uppfyller samma krav, säger Manuel Hammermann, Senior Specialist Technical Support and Services från Clarios, tillverkaren av VARTA-batterier.

VARTA AGM xEV-batterier har utvecklats speciellt för elfordon och de uppfyller kraven från OEM-tillverkare. Clarios, med varumärket VARTA, är världens ledande batteritillverkare och den största leverantören av originalutrustning till alla stora bil- och nyttofordonsmärken som Mercedes-Benz, Volkswagen Group och BMW. Sex av tio nya fordon i Europa är utrustade med ett Clarios-batteri. Den robusta designen av VARTA AGM xEV-batterier gör att de kan uppfylla dagens och även framtidens krav för el- och hybridfordon.

Mångsidiga lösningar för extremt krävande applikationer

Utöver AGM xEV-batterierna har Clarios en komplett produktportfölj med lågspänningsbatterier, bland annat litiumjon-batterier för särskilt krävande applikationer. Dessa kan hantera hög, skiftande belastning och möta olika användningskrav. De har exceptionell laddningsacceptans och klarar många laddningscykler vilket möjliggör bättre batteriutnyttjande och lång livslängd. Våra lågspänningslösningar möjliggör avancerade Start/Stopp-funktioner som kan förbättra bränsleekonomin med upp till 8 procent, liksom mild-hybriddrivlinor som är mer än 15 procent snålare än fordon med förbränningsmotor.

Den kompletta VARTA xEV-portföljen täcker redan 97 procent av alla fordon inom xEV-segmentet och nya varianter tillkommer ständigt för att möta marknadens behov och utveckling. Våra 12-Voltsbatterier fungerar perfekt tillsammans med högspänningsbatterier, vilket säkerställer optimal fordonsprestanda, pålitlig elförsörjning och avgörande säkerhetsfunktioner för hybridbilar och fordon som drivs såväl med batteri som med bränsleceller.

Batterikompetens för proffs

På verkstäderna växer antalet elbilar snabbt. En orsak är att de 12-Voltsbatterier som sitter i den första generationens hybrid- och batterielbilar behöver bytas ut. Att elfordon fordrar helt nya servicerutiner medför ytterligare utmaningar för verkstäderna.

– 12-Voltsbatterier blir en utbytesdel även för elbilar, på ungefär samma sätt som tidigare. Även dessa kommer att kunna bytas på fristående verkstäder. 12-Voltsbatteriet är en komponent som har betydelse för säkerheten i fordonet. På grund av marknadens snabba utveckling och tillväxt ändras förutsättningarna hela tiden och verkstäderna behöver utbilda sig för att kunna serva elfordon och välja rätt batteri, säger Manuel Hammermann.

Många verkstäder är fortfarande inte redo för elbilar, men de kan få stöd från VARTA:s kompetens och support:

– Genom vårt nya utbildningsprogram Batteries – Yesterday, Today, Tomorrow, kan de förse sig med rätt kunskap för att möta dagens och framtidens krav, lovar Ulrich Germann, chef förutbildning och teknisk support på Clarios.

I takt med att fordonstekniken fortsätter utvecklas anpassar vi ständigt våra utbildningsprogram så att verkstäderna alltid kan hålla sig uppdaterade. Till exempel kan batterierna i elbilar placeras i dolda utrymmen och det kan faktiskt vara svårt för en mekaniker att hitta dem. All nödvändig information om batteriets placering finns nu samlad i VARTA Partner Portal, jämte värdefulla råd om hur utbytet ska göras. VARTA Partner Portal-databasen omfattar 99,8 procent av den europeiska bilparken, inklusive nästan alla el- och hybridfordon med avancerad AGM-batteriteknologi.

Foto: Clarios