Det skriver Anders Olshov, chef för tankesmedjan Intelligence Watch och Andreas Bergh, välfärdsforskare, docent i nationalekonomi och lektor vid Ekonomihögskolan i Lund, forskare på Institutet för Näringslivsforskning i Stockholm och medlem av Intelligence Watchs ekonomiska råd i en debattartikel i Sydsvenskan:
”Skånetrafikens kraftigt höjda biljettpriser har precis börjat gälla. Bakgrunden är att Region Skånes kollektivtrafiknämnd 2017 tog ett principbeslut om att kollektivtrafiktaxorna ska höjas i takt med inflationen varje år. Priset höjs nu med 9 procent för en månadsbiljett i mellanzon eller hela Skåne och 11 procent för en enkelbiljett i stadszon.”
”Att indexera biljettpriserna med antingen pris- eller inkomstutvecklingen är i grunden en bra idé. Däremot är frågan huruvida nivåer och struktur på priserna är rätt, givet vad kollektivtrafiken ska åstadkomma.”
Läs hela debattartikeln här: