Nyheter

Europas första Doosan DX1000LC-7 100 t grävmaskin börjar arbeta

Den första Doosan DX1000LC-7 100 tons bandgrävaren i Europa började arbeta den 31 januari 2023 vid en oljeskiffergruva i norra Kiviõli i Estland, som drivs av Kiviõli Keemiatöötus (KKT), en del av Alexela Group. Förutom att vara den första i Europa är Estonia-maskinen en av 35 som redan har byggts och levererats över hela världen från Gunsan-fabriken i Sydkorea. Den nya DX1000LC-7 levererades till KKT av INTRAC Group, Doosan auktoriserade återförsäljare för de baltiska länderna Estland, Lettland och Litauen.

När han deltog i ceremonin för att fira överlämnandet av den nya DX1000LC-7 på North Kiviõli, sa Stephane Dieu, produktchef för grävmaskin på Doosan Infracore Europe: ”Utrustad med en 6 m3 stenskopa för direkt utvinningsarbete, DX1000LC-7 vid oljan skiffergruvan ger den lägsta bränsleförbrukningen på marknaden för 100 ton grävmaskiner. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är 45 l/h och med produktionsmålet satt till runt 1200 ton per timme, ger det en mycket imponerande avkastning på 26 ton för varje liter bränsle som används.”

Den nya grävmaskinen har anslutit sig till de befintliga Doosan DX800LC-7 80 tons- och DX490LC-7 50-tonsmodellerna i Norra Kiviõli, som båda har klarat 7 000 drifttimmar på två år och arbetar tillsammans med ett antal andra 80-tonsmaskiner i gruvan. Köpbeslutet att ersätta en av de befintliga 80-tonsmaskinerna med den nya DX1000LC-7 baserades på den framgångsrika prestandan hos DX800LC-7, med vilken KKT förbränner 10 liter per timme mindre bränsle än de konkurrerande maskinerna, för samma produktion produktion.

Dessa besparingar går verkligen ihop – efter över 4 000 drifttimmar hade DX800LC-7 redan sparat motsvarande 40 000 liter bränsle, en enorm siffra särskilt när det eskalerande bränslepriset beaktas. Jämfört med de andra 80-tonsgrävmaskinerna använder DX800LC-7 1,5€/liter mindre bränsle – den totala besparingen var redan 60 000€ efter bara 4000 timmar. Efter 10 000 timmar kommer besparingen att motsvara 150 000 €.

Löftet om ännu större besparingar

Den nya DX1000LC-7 lovar ännu fler besparingar. Drivs av den mest kraftfulla motorn i 100-tonsklassen, har DX1000LC-7 också det högsta hydraulflödet för denna maskinstorlek, vilket ger klassens bästa prestanda, med högre produktivitet, lägre bränsleförbrukning och smidigare kontroller.

Grävmaskinen DX1000LC-7 drivs av den nya steg V-versionen av den väl beprövade Perkins 2806J dieselmotorn, som ger en hög effekt på 469 kW (629 HP), mer än någon annan maskin i denna klass. Motorns höga effekt kombineras med ett Virtual Bleed Off (VBO) hydraulsystem (D-ECOPOWER+), vilket ger ett klassens bästa hydraulflöde på (3 x 523) – 1569 l/min och ett högt systemtryck på 360 bar, vilket tillsammans bidrar till bästa prestanda på 100-tonsmarknaden.

Estlands oljeskiffer går tillbaka över 100 år

Estland upptäckte för mer än 100 år sedan att stenen vid Norra Kiviõli-gruvan innehöll olja inuti och började från den tiden att utvinna den. Processen för att erhålla oljan förblir oförändrad. Först tas stenen ut, efter att cirka 8 m3 överlagring har avlägsnats, vilket ger cirka 1 m3 av den dyrbara oljeskiffern. För att få bort överbelastningen används olika tekniker. Den första handlar om sprängning och lastning av lastbilar med 80- eller 100-tonsgrävmaskinerna. En annan använder en 50-tons grävmaskin utrustad med en hammare och en av de större grävmaskinerna för att lasta lastbilar. Den tredje metoden använder en 80-tons grävmaskin, utrustad med en vibrerande hydraulisk rivare (Xcentric) och en annan 80-tons grävmaskin utrustad med en skopa för att lasta lastbilar.

Efter att ha avlägsnat överlagringen startar utvinningen av oljeskiffern, återigen med olika tekniker. Dessa inkluderar direkt användning av en grävmaskin för att lasta en lastbil eller användning av en gruvarbetare för att utvinna det dyrbara materialet, krossa det och lasta det i en lastbil samtidigt. Omvandlingsprocessen för att producera olja från stenen börjar med att stenen krossas och sedan laddas in i en reaktorenhet, där den värms upp till mellan 400 till 800 oC beroende på storlek. Förutom olja avlägsnas även fenol från stenen. Sammantaget tar processen cirka två timmar. I allmänhet kan 20 till 30 % av ett kg sten bestå av olja och gruvoperatören flyttar runt 10 miljoner ton per år (kombinerar överlagringen och oljeskiffern).

Oljeskiffer är den primära energikällan i Estland

Oljeskifferindustrin i Estland är en av de mest utvecklade i världen. I den nationella utvecklingsplanen för utnyttjande av oljeskiffer 2016–2030 beskrivs oljeskiffer som en strategisk resurs. Estland är det enda landet i världen som använder oljeskiffer som sin primära energikälla. 2018 stod oljeskiffer för 72 % av Estlands totala inhemska energiproduktion och levererade 73 % av Estlands totala primärenergi. Cirka 7300 personer (över 1 % av den totala arbetsstyrkan i Estland) är sysselsatta i oljeskifferindustrin.

Återförsäljarsupport av högsta kvalitet

INTRAC är ensamt ansvarig för försäljning och service av Doosan band-, hjul- och minigrävmaskiner, hjullastare, midjestyrda dumper och redskap i Estland, Lettland och Litauen.

INTRAC:s försäljnings- och servicecenter för Lettland i Riga är erkänt som ett av de bästa i Baltikum. Företaget har också imponerande faciliteter vid sina filialer i Vilnius och Tallinn, som är kontaktpunkterna för den tjänst som INTRAC tillhandahåller i Litauen respektive Estland. Totalt har INTRAC 13 butiker med verkstäder och 55 fullt utrustade servicebilar i Östersjöregionen. INTRAC-kunder drar nytta av suveräna servicenätverk på plats, som täcker allt från akuta reparationer till rutinunderhåll. Företagets fabriksutbildade ingenjörer har många års praktisk erfarenhet av reparationer och service av anläggningar och maskiner.