”Lokalt och regionalt ansvar för kollektivtrafiken är i grunden bra, men det behövs en nationell politik som ger den tydliga villkor.”
Det skriver Jens Portinson Hylander, Forskare i planering och omställning av transportsystem vid K2 – Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, och Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och John Hultén, Fil dr i statsvetenskap, föreståndare för K2 – Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik i en debattartikel i Dagens Samhälle:
”Just nu höjs priserna i kollektivtrafiken på många platser i Sverige. Ett land som går i motsatt riktning är Tyskland. I år lanseras en Tysklandsbiljett – för 49 euro ska tyskarna kunna göra lokala och regionala kollektivtrafikresor i hela landet. Kostnaden delas mellan delstaterna och den nationella nivån. Skillnaden i handlingsförmåga är stor om man jämför med Sverige, där politiken än så länge misslyckats med att införa ett nationellt biljettsystem.”
”Vi har i ett nyligen avslutat forskningsprojekt studerat finansiering och ansvarsfördelning inom kollektivtrafiken i Sverige och kan konstatera att förutsättningarna ser väldigt olika ut i svenska regioner. Trots samma övergripande regler har en långtgående decentralisering av beslutsfattandet lett till att samma formella system tar sig väldigt olika uttryck.”
Läs hela debattartikeln här:
https://www.dagenssamhalle.se/opinion/debatt/staten-bor-ha-en-mer-aktiv-roll-i-kollektivtrafiken/