Nyheter

IVECO och Plus lanserar testprogram för högautomatiserade lastbilar

IVECO och Plus tillkännagav nyligen att de har startat en offentlig vägtestning av deras gemensamt utvecklade nästa generations högautomatiserade lastbilar i Tyskland. Som en del av testerna på de offentliga vägarna kommer företagen att samla in vägdata för att validera deras autonoma lastbilars verksamhet och börja designa den potentiella fabriksproduktionen.

Det nya testprogrammet är ett samarbete mellan IVECO och Plus, som är en ledande global leverantör av högautomatiserade lösningar för körning och autonom körning. Den PlusDrive-aktiverade IVECO S-WAY-lastbilen är designad för att förbättra säkerheten, effektiviteten, förarupplevelsen och ge ett mer hållbart alternativ för flottorna.

– Tyskland är ledande och en trendsättare inom autonom körning, så vi är glada över att lansera vårt offentliga testprogram i ett land som länge har anammat teknisk innovation och säkerhetslösningar som högautomatiserade lastbilar. Det här är en viktig fas i våra planer på att få ut högautomatiserade lastbilar till marknaden, säger Marco Liccardo, Chief Technology & Digital Officer hos Iveco Group.

Testar lastbilen i ett brett utbud av terräng och förhållanden

Det offentliga vägtestet startar i Tyskland och kommer att utökas till Österrike, Italien och Schweiz under de kommande månaderna. Varje lands unika vägar och körförhållanden kommer att exponera den högautomatiserade lastbilen för ett brett utbud av terränger, lutningar, väderförhållanden och körscenarier. Detta kommer att bidra till att kontinuerligt utöka möjligheterna och funktionerna hos Plus autonoma körteknik.

Håkan Jönsson, business director för IVECO North Europe & Baltics, tycker att testprogrammet även är intressant för Sverige. Han avslutar:

– IVECO Sverige följer projektet noga och vi ser fram emot att se självkörande IVECO-lastbilar på våra breddgrader. Första steget blir de nya GSR-reglerna (General Safety Regulation) från EU som träder i kraft i juli 2024, där ett antal säkerhetssystem kommer att krävas enligt lag. Det inkluderar till exempel Lane Departure Warning, trötthetssensor för föraren, farthållare som läser av vägskyltar och så vidare.

Plus är en global ledare inom revolutionen för autonom körning. Företaget är utsett till ett av världens mest innovativa företag 2022 av Fast Company och är det enda autonoma lastbilsteknikföretaget med kunder som använder deras produkt på vägen idag.