Nyheter

Unik satsning i Gävle Hamn

Från februari 2023 kan fartyg välja att sänka sina utsläpp under hela resan till Gävle Hamn från kontinenten. Detta är möjligt tack vare ett unikt kösystem, ”Time Slot Gävle”, som nu är obligatoriskt för fartyg som anlöper någon av de sju terminaler som använder Gävles hamns energikaj. Målet med Time Slot Gävle är att göra det möjligt för fartyg att minska utsläppen genom ”eco-driving”.

Sedan 2017 har Gävle Hamn AB tillsammans med terminaler och partners arbetat för att göra fartygsanlöp mer effektiva och hållbara. Arbetet har bland annat lett till en av de första mobilapparna för utbyte av information i realtid mellan de organisationer som samarbetar kring fartygsanrop. ”Port Activity App” har utvecklats i samarbete med Sjöfartsverket, Raumo hamn, Satakunta universitet och Finlands Transportstyrelsen.

Appen har nu använts i snart två år av skådespelarna i Gävle Hamn. Time Slot Gävle är en fortsättning på det arbetet. Gävle Hamn har under tre år utvecklat kösystemet för fartyg i nära samarbete med hamnens sju energiterminaler, med stöd av Energimyndigheten och i samarbete med Tärntank Ship Management, Preem och Statens väg- och transportforskningsinstitut .

– Det är fantastiskt att vi äntligen är igång, säger Niklas Hermansson, trafik- och säkerhetschef på Gävle Hamn AB. Med appen optimerade vi fartygens vändning i hamnområdet. Det häftiga med Time Slot Gävle är att vi kan påverka hela resan till hamnen från till exempel Nederländerna, Polen, eller den svenska västkusten. Vi gör det möjligt för alla fartyg på väg hit att välja eco-driving.

Kösystemet ändrar regelverket för anlöp till Gävle Hamn och ersätter det gamla ”först till kvarn”-systemet som har använts i hundratals år av industrin över hela världen för anlöp till hamnar där kajer delas av flera terminaler. De nya reglerna gör det möjligt för fartyg att planera sina anlöp bättre och minska hastigheten under resan. På så sätt kan miljön spara stora mängder koldioxidutsläpp. Fartygen ansöker om köplatser i Port Activity-appen och appen verifierar även de schemalagda tiderna med automatisk fartygspositioneringsdata.

Det låter enkelt men systemet är både unikt och revolutionerande i en traditionell bransch med många internationella aktörer som arbetar tillsammans i komplexa transportkedjor.

Claes Möller, VD på Tärntank Ship Management, var en av initiativtagarna till Time Slot-projektet.

– Vi använder redan slow-steaming mellan Preems egna terminaler, säger Claes Möller. Genom projektet Time Slot kan vi även minska utsläppen vid resor till hamnar med kajer som delas mellan flera terminaler. Det möjliggör stora miljövinster!

Gävle Hamn AB har en vision om att hamnen ska vara en gapminder för grön omställning.

– Vi hoppas kunna inspirera fler hamnar att införa liknande system, säger Linda Astner, hållbarhetschef på Gävle Hamn AB. Sjöfarten är ett bra exempel på hur viktigt det är att vi arbetar med gränssnitt mellan organisationer och systemkopplingar. Alla vill förändras, men vi måste samarbeta för att undanröja hindren. Vi har lärt oss mycket genom samarbetet inom Time Slot Gävle. Tillsammans har vi också kommit ett litet steg närmare våra gemensamma klimatmål.