Som en del av Renaults strategiska plan Renaulution strävar företaget efter att bli ett fullfjädrat teknikföretag genom att fokusera på tre nyckelområden – elektrifiering (med E-Tech-teknik), uppkoppling (via varumärkets partnerskap med Google) och säkerhet.
Human First-programmet visar Renaults engagemang för att förbättra säkerheten för förare, passagerare och andra trafikanter.
Mer än 50 år av säkerhetsrelaterad forskning
Renault har optimerat befintliga säkerhetssystem och utvecklat nya i över 50 år. Varumärket har lämnat in över 2 000 säkerhetspatent sedan 1970. Enligt Stéphane Buffat, som leder Laboratory of Accidentology, Biomechanics and Human Behavior (LAB), har detta arbete, tillsammans med de åtgärder som vidtagits av den franska trafiksäkerhetsmyndigheten och regeringen, hjälpte till att rädda 350 000 liv och skyddade upp till 5,8 miljoner människor från skador.
Human First-programmet, Renaults vision om säkerhet
Renault lanserar Human First-programmet 2023 för att presentera alla sina säkerhetsinitiativ för allmänheten och positionera sig som ett tekniskt varumärke med människan i fokus. Tillsammans gör detta program – resultatet av samarbete mellan ingenjörer, säkerhetsexperter, produktchefer, LAB och första hjälpen (brandmän) – och den senaste tekniska utvecklingen – som artificiell intelligens – att Renault att sticka ut.
Renaults strategi går utöver att designa säkra bilar – det handlar om att skydda alla, inte bara förare. Renault har åtagit sig att hålla alla säkra på vägarna i en tid där alternativa transportlösningar (som e-cyklar och e-skotrar) blir mer populära och människor byter mellan att gå, cykla och köra bil.
Human First-programmet fokuserar på tre viktiga säkerhetsrelaterade prioriteringar:
Förebygga olyckor genom att utveckla avancerade förarassistanssystem (ADAS) och säkerhetsutrustning: Mer än 36 ADAS och 60 delar av säkerhetsutrustning används över hela Renault-serien, vilket hjälper till att förebygga och minska svårighetsgraden med kollisioner och skador.
Hantera trafikolyckor mer effektivt genom att etablera ett unikt partnerskap med brandmän över hela Europa: Över 5 000 brandmän i 33 länder har fått utbildning, och stora innovationer efter olyckor (som Fireman Access och QRescue Renault) har utvecklats för att hjälpa de som först rycker ut att arbeta mycket mer effektivt.
Minska antalet olyckor genom att göra betydande investeringar i FoU och utveckla tekniken ombord, såsom ”Safety Score” och ”Safety Coach” och anslutna tjänster.
En omfattande internationell kommunikationskampanj
Programmet kommer att vara i fokus för en kampanj som sprids över ett brett utbud av kanaler i år. En 30 sekunder lång video kommer att sändas på TV i vissa länder, och en unik dokumentär om samarbetet mellan brandmän och Renault kommer att köras på olika digitala plattformar.
Videon är omsorgsfullt skapad av Publicis Conseil och Renault och producerades av Les Réalité. Filmen är tagen ur förarens perspektiv och visar olika trafikanter (inklusive fotgängare och cyklister) i en rad olika situationer. Föraren kliver ur sin bil i slutet av videon och blir i processen en fotgängare. Denna förändring påminner tittarna om att människor kan och använder vägar på ett antal olika sätt och att Renaults teknologier (avancerade förarassistanssystem, QRescue och Safety Coach) hjälper till att göra våra vägar till en säkrare plats för alla hela tiden.
Kampanjen kommer att distribueras i Europa, köras på TV i Frankrike, Italien, Spanien och Tyskland och på digitala plattformar på andra håll över hela kontinenten.