Nyheter

Volkswagen Group Technology utvecklar ett komplett drivsystem för elbilar

Tech Day 2023 gav Volkswagen Group Technology en inblick i de kommande innovationerna för elbilar när det kommer till batterier, laddning och elektroniska komponenter. Fokus låg på framtidens elektriska drivlina. För detta ändamål tar Volkswagen själv hand om alla centrala komponenter och utvecklar nu, förutom batterier och elmotorer, pulsomvandlare och värmeledningssystem i egen regi.

Det faktum att Volkswagens drivlina kommer från ett och samma ställe ger betydande effektivitets- och kostnadsfördelar – upp till 20 % ökad effektivitet är endast möjlig tack vare den optimala kombinationen av enskilda komponenter.

Oliver Blume, som är vd för Volkswagen Group:

– Volkswagenkoncernen och dess varumärken står för förstklassiga produkter och teknologier. Tack vare koncernens storlek och bredd samt vår interna kompetens kan vi dra nytta av enorma stordriftsfördelar. Det gynnar våra kunder och gör våra bilar ännu bättre.

Thomas Schmall, som är verkställande direktör för Volkswagen-koncernens tekniska område:

– Vårt mål är att vara ledande inom olika teknologier, även när det kommer till elektrisk mobilitet. Därför sätter vi även här vår tilltro till vår interna kompetens, och vi tar nu, förutom battericeller och elmotorer, över utvecklingen av pulsomvandlare och termiska styrsystem. I framtiden kommer det att göra Volkswagen-koncernen till en av de enda biltillverkarna i världen som kan erbjuda ett holistiskt optimerat och komplett system.

Daniela Cavallo, som är förkvinna i det gemensamma förvaltarrådet i Volkswagen-koncernen:

– Kunskapen och den innovativa styrkan som Volkswagen-kollegorna besitter är helt unik över hela världen. Det faktum att vi ständigt främjar och utnyttjar denna styrka hjälper oss inte bara i förhållande till våra konkurrenter, utan också i förhållande till omstruktureringen av företaget.

”Designed by Volkswagen”: pulsomvandlare och värmeledningssystem

Pulsomvandlaren är hjärnan i den elektriska drivlinan och bär det mesta av ansvaret för effektivitet och prestanda. I samband med den första pulsomvandlaren, som måste vara ”designad av Volkswagen”, har utvecklarna av dessa kärnkomponenter konstruerat både ny hårdvara och mjukvara från grunden. Tack vare plattformsprincipen kan de i framtiden implementeras i allt från nybörjarmotorer till sportbilar med en effekt på över 500 kW. Tekniken håller just nu på att utvecklas fullt ut för serieproduktion och den kan redan användas i samband med nästa generation av MEB-plattformen.

När det kommer till värmeledningssystem arbetar Volkswagen med helt nya lösningar. Ett stort antal enskilda moduler och långa slanganslutningar används idag, men i framtiden kommer de att ersättas av en extremt kompakt, integrerad termomodul. Den kommer att styra hela klimatanläggningen, inklusive den för högspänningsbatteriet, och den kommer att ha stor inverkan på bilens räckvidd och snabbladdningsmöjligheter. Den nya allt-i-ett-modulen är också betydligt lättare, mer robust och effektivare än de nuvarande systemen.

Utöver effektivitet fokuserar utvecklingen av alla viktiga elektriska drivlinor i första hand på skalbarhet – eftersom stora skalfördelar minskar kostnaderna.

Group Technology: koncernens tekniska kraftpaket

Volkswagen Group Technology samlar koncernens alla aktiviteter inom batterier, laddning och elektroniska komponenter och stödjer varumärkena som koncernens transversella leverantör av tekniska lösningar. Dotterbolagen PowerCo (batterier) och Elli (laddning och energi) ingår också i detta setup. I den högteknologiska portföljen ingår bland annat unified cell-batterier, som kommer att användas i alla modeller i Volkswagen-koncernen från 2025 och sätter nya standarder inom batteriteknik. I divisionen ingår även Platform Business, som sköter samarbetet med externa partners som Ford och Mahindra. Runt om i världen, ca. 70 000 personer på Volkswagen Group Technolog