Nyheter

Nästa anhalt för Wayke

Den digitala marknadsplatsen Wayke, som startades 2016 av MRF, har etablerats sig som en viktig spelare i motorbranschen. Satsningen på att bilaffärerna görs på internet har visat sig vara framgångsrikt. Utöver e-handel av bil har Wayke även bland annat AI-baserade värderingstjänster och en publiceringstjänst för en mängd olika kanaler och webbplatser.

Deras så kallade SaaS-lösning, vilket betyder att man tillhandahåller mjukvara som gör det möjligt för användarna att ansluta till och använda molnbaserade appar via Internet, säljs nu till Norge.
Där har bilbranschen gått samman för att digitalisera bilhandeln genom nytt gemensamt bolag som heter Drive.

– Ett mycket stark bevis på att den satsning som MRF tillsammans med medlemmarna tog beslut om redan 2016 att säkerställa den digitala utvecklingen framåt var rätt, säger Tommy Letzén vd på MRF. Med den fantastiska produkten som finns i Wayke har vi branschens digitala utvecklingshub, med Norge blir vi ännu starkare tillsammans att fortsätta denna utvecklingsresa.

Drive, som har en bred ägarbild bestående av både mindre handlare och de stora koncernerna, ska abonnera på den mjukvara som Wayke har utvecklat under de senaste fem åren. I leveransen finns hjälpmedel för begagnatbilsprocessen, e-handel, värderingstjänster, webbplatser och komponenter som hjälper bilhandlare i deras digitala närvaro. Det finns också stora möjligheter att jobba med data och värdefulla insikter.

– Norrmännen har följt vår resa noggrant, vi har haft dialog under lång tid och nu stod stjärnorna rätt för att göra den här satsningen. Samarbetet ger även stora fördelar för vår fortsatta utveckling och därigenom också för vår vidare utlandsexpansion, säger Martin Fransson, vd på Wayke.