Nyheter

Amadeus och SAS i utökat partnerskap med fokus på distributionsstrategi

SAS kommer att använda Amadeus teknologi för att förbättra shoppingupplevelsen i alla distributionskanaler. Resebyråer kommer att spela en viktig roll med distribution av NDC-baserat innehåll via Amadeus Travel Platform.

Amadeus och SAS har utökat sin långvariga sammarbetesrelation. Som en följd av avtalet kommer det skandinaviska flygsällskapet att dra nytta av Amadeus Altéa för distribution av avancerade erbjudanden via NDC.

Resebyråer kommer att kunna få tillgång till NDC-baserat innehåll från SAS via Amadeus Travel Platform – förutom det befintliga innehållet som traditionellt distribueras via Edifact-teknologi. Resebyråerna fortsätter att spela en viktig roll för SAS, i och med det nya partnerskapet med Amadeus teknologi får flygsällskapet möjlighet att effektivt ge erbjudanden till denna kanal.

Kati Andersson, VP Digital Transformation, SAS:

– Vi har idag nått en överenskommelse med Amadeus som adresserar våra föränderliga distributionsbehov, samt stödjer vår affärsstrategi och ger resebyråpartners en enkel och effektiv tillgång till SAS-innehåll. Vi kommer att fortsätta att erbjuda så många alternativ som möjligt för resebyråer att få tillgång till våra priser och tilläggstjänster.

SAS planerar att göra NDC-baserat innehåll tillgängligt för resebyråer genom Amadeus som en viktig teknologipartner. Användningen av Altéa NDC underlättar distributionen av NDC-baserat innehåll, eftersom det stöder hela beställningsprocessen från a till ö, från inköp och betalning till service, samtidigt som flygbolagen kan skräddarsy erbjudanden med de senaste varuexponeringsteknikerna.

Johan Nordqvist, VP Airlines Nordics och General Manager Amadeus Scandinavia:

– Vi är mycket glada över att ta vårt mångåriga partnerskap med SAS till nästa nivå med detta nya distributionsavtal. Vi är stolta över att SAS inser värdet av Amadeus teknologi för att stödja dess digitala transformation, såväl som värdet av vårt globala resebyrånätverk. Med Amadeus kunskap och erfarenhet både som innehållsdistributör och som IT-leverantör är vi unikt positionerade för att leverera de bästa branschlösningarna för båda parter. Hel integrering av både NDC-baserat innehåll och icke-NDC-baserat innehåll igenom Amadeus Travel Platform, som erbjuder både nya distributionsmöjligheter för flygbolag och maximal effektivitet för resesäljarna.