Nyheter

Specialbyggda AI-lösningar ska lyfta hybrida möten

2023 är året då alla pratar om den snabba tillväxten av AI-tjänster. Nu lanserar en rad nya AI-baserade lösningar till kommunikationsplatformen Webex, som ska bidra till bättre och smartare mötesupplevelser.

I samband med Enterprise Connect-mässan för kommunikationsteknologi i Orlando äntrade Cisco scenen för att ge sin bild av vad AI-teknologin kommer att betyda för kommunikation och kundupplevelse. Man visade också upp skräddarsydda AI-baserade lösningar till kommunikationsplattformen Webex.

”Det som avgör om man är framgångsrik är förmågan att anpassa sig snabbt och förhålla sig till förändrade omständigheter. Man måste hitta sätt att frodas, leverera resultat och bygga motståndskraft oavsett vad som väntar”, skriver Javed Khan, SVP och General Manager för Cisco Collaboration, i ett blogginlägg.

För att uppnå den flexibiliteten och motståndskraften är AI ett kraftfullt verktyg, och flera av de nya lösningar hanterar vanliga irritationsmoment vid möten. Nästan alla möten i arbetslivet de kommande åren kommer att vara ett hybridmöte, med minst en person som deltar på distans, och det gör det värdefullt att ständigt sträva efter att förbättra upplevelsen.

Bland de nya funktionerna finns Be Right Back, som automatiskt känner av om en deltagare tillfälligt måste lämna mötet och pausar videon. Smart Lighting ger en mer enhetlig mötesupplevelse för alla deltagare genom att automatiskt justera ljuset i bilden för bästa möjliga resultat. Super Resolution bidrar till att mötet blir inkluderande genom att bidra till högre videokvalitet från alla deltagare. Genom nya intelligenta algoritmer för ner- och uppskalning av bild kan Webex återskapa HD-videokvalitet även där bandbredden eller kameran tidigare inte hade gjort det möjligt.

Ciscos operativsystem för mötesrumsanläggningar, RoomOS, får också nya funktioner som lyfter mötesupplevelsen och gör den både mer dynamisk och behaglig. Cinematic Meetings gör det möjligt att ansluta fler kameror i ett mötesrum där bildvalet styrs av en AI, för att alltid kunna fånga bästa möjliga och mest naturliga bild av talaren. Meeting Zones gör det möjligt att avgränsa ett mötesutrymme, till exempel i en öppen kontorsyta eller ett rum med genomskinliga väggar.

Ett fokusområde för AI och maskininlärning är att förbättra och effektivisera kundbemötande, och kontaktcenterplattformen Webex Contact Center får också en rad nya funktioner för att analysera trender och tendenser, realtidsrekommendationer och automatiserade summeringar av chatkonversationer.