Nyheter

Ny billack sänker CO2-utsläppen med 40 procent

Det är inte bara bränslet i bilar som genomgår en snabb grön utveckling. Nu har turen kommit även till billacken. Senast lanserade kemiföretaget BASF en billack som sänker CO2-utsläppen med upp till 40 % per lackering. BMW Group är den första biltillverkaren som använder metoden.

Med den nya lacken kan BMW Group minska sina CO2-utsläpp med mer än 15 000 ton på sina produktionsanläggningar till år 2030. I genomsnitt motsvarar det 2 000 svenskars CO2-utsläpp per år*.

– Genom att minska vår användning av fossila råvaror sänker vi CO2-utsläppen. För att klara det är vi alltmer beroende av innovativa lösningar från våra leverantörer, säger Joachim Post, styrelseledamot på BMW AG och ansvarig för inköp och leverantörsnätverk.

Tekniken bakom lösningen tillhandahålls av kemiföretaget BASF. Den nya billacken tillverkas med en blandning av förnybara, återvinningsbara resurser, vilket minskar behovet av fossila råvaror i produktionen.

– Tillverkningsmetoden, som vi kallar ‘biomass balance’, ger oss möjlighet att göra våra billacklösningar mer hållbara, samtidigt som de håller samma kvalitet. Och när vi kommer upp i så stor skala som BMW Group kan leverera är det extra viktigt. Därför är det mycket positivt att BMW Group har valt att ligga i framkant av branschen, förklarar Mark Meier, Vice President för Norden och Baltikum på BASF.

BMW kommer att använda den nya billacken på sina anläggningar i Tyskland och Sydafrika.

Distributörer och verkstäder i Sverige kan också bli mer hållbara

I Sverige har BASF produkter för färgreparation under de två varumärkena Glasurit och R-M, där tillverkningsmetoden också är ‘biomass balance’, liknande den som används i bilfabriker. BASF är än så länge den enda tillverkaren som har den här typen av billack på hyllorna i Sverige. BASF ser en stor potential på den svenska och nordiska marknaden under de kommande åren.

– Vi är fortfarande i en pionjärfas i Sverige, då billackeringsverkstäderna håller på att omstruktureras. Vi förutspår dock att potentialen på den svenska marknaden är stor under de kommande åren, säger Mark Meier.

* Källa: 

www.scb.se/pressmeddelande/svenska-utslapp-minskade-med-ett-ton-per-person-under-pandemin/