Nyheter

”Elflyg kommer att ge resandet ett helt nytt ekosystem”

Den som tror att elflyg handlar om något som bara är som dagens flygtrafik – men med elmotorer – får tänka om. Det menar Fredrik Kämpfe som är branschchef för flyg på Transportföretagen.

– Elflyg gör att vi kommer att få tänka helt nya tankar när det gäller energismart och hållbart resande, säger han.

– Inför varje tekniksprång måste vi vara beredda att lära om. Det är bara då vi kan dra nytta av de nya möjligheterna, säger Fredrik Kämpfe som arbetar med flyg på Transportföretagen. – Inom några decennier kan mycket av det som vi har lärt oss om hållbart resande vara gammal kunskap.

Fredrik är kanske den svensk som arbetat allra mest med hållbarhetsfrågor inom flyget och han har visioner som ställer många tankar på ända. Han och Transportföretagen kommer att medverka på mässan eComExpo den 27–28 september. eComExpo är landets enda mässa och mötesplats där alla former av fossilfria transporter och energisystem möts samtidigt

– Framtidens flyg kommer inte alls att vara som dagens. Det kommer inte att bara handla om att flytta människor mellan Sturup och Arlanda. Nya resmönster kommer att uppstå och nya flygnav för regional elflygstrafik behöver planeras. Om man bara tänker ”(hur) kan vi ladda 20 elflygplan på Arlanda samtidigt?”, då har man nog missat vad elflyg handlar om.

Kämpfe ser en stor potential för elflyg, men med en tillväxt i andra sammanhang än vad vi tänker på idag. Förutom de större elhybridflygplanen för 30 passagerare som utvecklas av till exempel svenska Heart Aerospace, kan det kan vara pendlarplan som liknar dagens, med plats för något dussin passagerare, men som tack vare att de bullrar mindre och flyger utan utsläpp kan tillåtas att flyga från helt nya platser. Samtidigt utvecklas vertikalstartande flygande minibussar med plats för kanske 6-8 personer som knappt behöver någon flygplats alls. Lägg till automatiska drönare med plats för en eller två personer eller frakt så framstår bilden av ett nytt transportsystem tydligt.

– Allt handlar om att ha rätt verktyg – eller farkost – för varje transport. Ska vi frakta 600 personer mellan centrala Malmö och centrala Stockholm en gång i timmen så är tåg fantastiska för de som bor nära dessa stationer. Men – om vi har ett mer diversifierat resebehov som kommer att vara i ständig förändring. Då är det klokast att inte lägga hundratals miljarder på att allt alltid kommer att vara som idag.

En sak som Fredrik tar upp är tiden. Stora flygplatser och centralstationer har samma problem – tiden för själva resan är bara en del. Man ska sig till resan också. Och man ska ta sig igenom alla processer.

– Ett av skälen till att så många älskar mindre flygplatser som Bromma är inte bara avståndet till city, utan att det är så smidigt att ta sig igenom flygplatsen – just för att den är liten. Tänk om vi hade fler små flygplatser i stället i ett ihopkopplat transportnätverk. Låta flyget mata till järnvägen, och tvärt om. Och på flygplatserna – eller drönarstationerna – laddar man flygplanen med el eller vätgas som producerats på själva flygplatsen med kraft från solceller. I dag pratar man allt oftare om att placera tågstationer utanför städernas centrum. Det gör också att det kan gå att flyga dit. Och det i sin tur ökar tågets attraktionskraft!

– Tänk att du ska från Falsterbo till Stockholm. Då kan du i en bokningsapp beställa en drönartransport som tar dig – och kanske några andra med samma resplaner som bokningsappen hittat – till Hyllie i utkanten av Malmö där ni hoppar på tåget – och då blir kollektivtrafik möjligt på riktigt.

Fredrik tror att beställningsdrönare med plats för 1-2 personer kommer att vara kommersiell verklighet mycket snart. Och om inte allt för länge flygs de dessutom automatiskt av en robotpilot.

– Helt självkörande bilar stötte på större problem än man hade förutsett. Men i luften är hindren färre och möjligheterna fler. Det finns dussintals företag med prototyper i luften redan och många av dem bygger in autonomi i grunddesignen.

En annan aspekt är att elflyg kan bidra till att hela landet lever. Inte bara de delar som ligger nära järn- eller motorvägar.

– Pandemin lärde oss att människor snabbt kan ändra sitt beteende – bokstavligen talat över en natt. Att med den kunskapen bygga fast oss i resandesystem som per definition utgår från att vi kommer att ha kvar samma mönster i kanske 100 år, det känns lite fel. Flygets stora fördelar är snabbhet, geografisk flexibilitet, och begränsat behov av infrastruktur. Särskilt tydligt blir detta när vi pratar om vertikalstartande flyg.

Även när det gäller godstransporter ser Fredrik stora möjligheter till nya tankar.

– Det mest uppenbara är ju transporter av små paket med drönare. I stället för att köra ut med en skåpbil så flygs varan de sista kilometrarna och det sparar massor av energi.

– Men även för mycket tungt gods finns det potential i luften. Det arbetas på stora luftskepp som till exempel skulle kunna frakta hela vindkraftverk från fabriken ända ut till där det ska stå. Utan problem med vägar.

Sammantaget ser Fredrik egentligen bara ett hot – och det är att politiken inte hinner med.

– Det är tyvärr så att både politiker och tjänstepersoner har så mycket på sina bord att de inte kan hänga med i allt som händer. Man styrs av budget och verksamhetsplaner som oftast handlar om det vi har idag och sällan vad vi kan få i morgon. Då är det självklart lätt att man fokuserar på det man kan sedan tidigare.

– Jag tror en av våra största utmaningar i allt omställningsarbete är att få politiken att inte fatta beslut som betyder inlåsningar och att inspirera och möjliggöra för myndigheterna att tänka längre. Man är så van vi det gamla, att detta är ett nytt sätt att tänka för dem. Och där måste vi alla samlas för att hjälpa dem att våga tänka på nya sätt. Samtidigt tror jag vi behöver titta på ledarskapet i förvaltningen. Omställningen står för dörren och vill ut. Har vi ett ledarskap som vågar öppna dörren på vid gavel?

Fredrik Kämpfe och Transportföretagen kommer att medverka på mässan eComExpo den 27 – 28 september. eComExpo är landets enda mässa och mötesplats där alla former av fossilfria transporter och energisystem möts samtidigt.