Nyheter

De gör gemensam sak för storskalig elbilsladdning

Halmstad Energi och Miljö (HEM) har tecknat ramavtal med Charge Node Europé AB (ChargeNode) för att utveckla den publika laddinfrastrukturen i kommunen. Avtalet inkluderar både en digitaliserad laddtjänst samt hårdvara för etablering där användare behöver ladda sina fordon.

– Vi ser fram emot att utveckla ett partnerskap med HEM och hoppas att fler energibolag och aktörer tar efter, säger Kristian Sandahl, grundare av ChargeNode.

När allt fler väljer att köra elbil växer behovet av laddmöjlighet. Men alla har inte rådighet över parkeringsplats eller möjlighet att installera en egen laddstation. Man bor kanske i en hyresrätt eller rentav inte har ekonomin. Man bor kanske i en hyresrätt eller rentav inte har ekonomin. Nu satsar HEM stort på att bygga ut den publika laddinfrastrukturen för kommunens invånare samt besökare och har därför tecknat ett femårigt ramavtal för att kunna köpa laddsystem från ChargeNode. HEM kommer i sin tur att erbjuda laddanläggningar som tjänst till bland annat fastighetsägare, bostadsrättsföreningar, företag, golfklubbar och hotell.

På väg mot ett fossilfritt samhälle

– HEM har förstått hur viktigt det är att utveckla en publik laddinfrastruktur och vi är väldigt glada att vi får vara med på deras satsning som förenklar utbyggnaden av publik laddinfrastruktur vilket borde vara en självklarhet i alla kommuner, säger Kristian.

ChargeNode kommer även att leverera själva laddtjänsten till HEM. Slutanvändarna använder antingen ChargeNodes eller Easyparks app för att starta och stoppa sin laddning. Användarna får en bekymmersfri laddning och skulle problem uppstå kan man få hjälp dygnet runt.

HEM växlar upp elbilsladdningen

– Genom ramavtalet med ChargeNode får vi tillgång till en framtidssäkrad teknologi som vi kan paketera och göra tillgänglig för olika kunder i Halmstad kommun, säger Viktor Sundling, Affärsägare för eMobilitet på HEM.

– Med ChargeNode som långsiktig samarbetspartner får vi en unik och patentsökt teknologi med dynamisk köhantering, lågt effektbehov och lång livslängd. På så vis kan vi påskynda elektrifieringen av transporter i Halmstad kommun, avslutar Viktor.