Nyheter

Ny undersökning: Så arbetar svenska organisationer med innovation

Dell Technologies Innovation Index, en färsk undersökning bland 6 600 medarbetare hos företag i olika länder, däribland Sverige, visar att svenska medarbetare tvivlar på sin egen innovationsförmåga men samtidigt hyllar den samlade förmågan i den egna organisationen.

Trots att det blivit vanligare med mer formella innovationsfunktioner anser många medarbetare att innovation kan skapas på många olika håll och vill se tydligare belöningar från organisationen för de framsteg som tas.

– Innovation är avgörande för Sveriges framtid och medarbetare på svenska företag har ett stort ansvar på sina axlar att bistå i detta. Undersökningen visar att många tar innovationsarbetet på allvar, även om det fortfarande finns många hinder att övervinna, säger Hanna Widenberg, ansvarig för presales på Dell Technologies Sverige. 

Alla kan bidra

Undersökningen visar att fler än 6 av 10 svenska medarbetare upplever att organisationens innovation bygger på nya idéer medan en tredjedel snarare baserar innovation på att flytta existerande idéer till en ny kontext. 44 procent anser att deras framsteg i huvudsak kommer från personer i organisationen som har en naturlig instinkt för innovation, medan en majoritet, 56 procent, upplever att innovation kan komma från vem som helst i organisationen. Lite fler än hälften (53 procent) upplever samtidigt att de i huvudsak bidrar när de varit del av fokuserade innovationsprojekt medan 47 procent upplever att deras innovationsframsteg kommer från alla möjliga typer av projekt.

– Min bild är att siffrorna återspeglar hur det ofta ser ut i verkligheten – det behövs en kombination av formaliserade funktioner med innovation som huvudfokus samtidigt som hela organisationen behöver uppmuntras att tänka i nya banor, säger Hanna Widenberg. 

Samarbete viktigt

En majoritet av medarbetarna upplever att deras organisationer uppmuntrar till samarbete över avdelningar för att driva innovationstakten, men bara 4 av 10 upplever att det innovationsarbete som görs faktiskt är kopplat till företagets affärsmål. Fler än 4 av 10 uppger samtidigt att de tycker att det saknas dedikerad budget för innovation samt för sällan görs ordentliga analyser av vad som fungerar och inte fungerar. 52 procent säger att deras organisationer ofta gör verklighet av de framsteg som görs, i form av piloter och prototyper.

– Undersökningen visar att vart fjärde företag aktivt uppmuntrar samtliga medarbetare att bidra till att utveckla nya lösningar, inte minst via så kallade low code/no code-lösningar där man kan programmera appar utan tidigare programmeringskunskaper. Dessa lösningar kortar tiden avsevärt när det gäller att skapa innovation, vilket kan ge stora fördelar på dagens snabbrörliga marknad, säger Hanna Widenberg.

Finns tvivel

På individnivå utgör tvivel på den egna förmågan det största hindret för innovation, tillsammans med tidsbrist och avsaknad av rätt teknisk expertis. På organisationsnivå handlar det istället om att man har svårt att hitta rätt kompetens, att den interna byråkratin står i vägen samt att det finns en avsaknad av vision och tillräcklig budget för att kunna prioritera innovationsarbete.

– En del myter kring vilken kompetens man behöver för att skapa innovation kan hämma innovationsarbetet då det får medarbetare att tvivla på den egna förmågan, samtidigt som det är tydligt att det även behöver göras förbättringar på organisationsnivå och fler organisationer behöver se till att innovation är en del av de affärsplaner som görs, säger Hanna Widenberg.

Chefen favoriserar idéer

Fler än 7 av 10 svenska medarbetare upplever att deras chefer är benägna att favorisera sina egna idéer i innovationsarbetet. Samtidigt anser fler än 8 av 10 att cheferna är duktiga på att skapa psykologisk trygghet i organisationen som gör att man vågar försöka och misslyckas. Nästan alla medarbetare upplever att kulturen uppmuntrar till innovation och att medarbetare även uppmuntrar varandra att bidra.

– Undersökningen visar också att 82 procent av respondenterna ser teknik som en viktig faktor i innovationsarbetet och de upplever att organisationerna skaffat en del av den teknik som behövs för att stötta innovationsarbetet, säger Hanna Widenberg.

Medarbetare mer kreativa än organisationer

Fler än 6 av 10 anser att deras organisation har ett starkt innovationsarbete, medan nära 4 av 10 anser att det mest handlar om att man gör mindre, inkrementella förbättringar. 59% anser att deras innovation skapar tydliga och mätbara förbättringsresultat, medan 41% anser att deras innovation mer handlar om utforskande och ofta inte leder till tydliga resultat. Många av respondenterna upplever att de själva är mer innovativa än de organisationer de jobbar i. De upplever också att distansarbete ger mer utrymme för att bidra i innovationsarbetet. Dels genom själva friheten att själv välja arbetsställe och möjligheten att använda teknik för samverkan med andra och dels genom att den tekniken kan skapa mer lika villkor för medarbetarna när det gäller att bidra till innovation.  Enligt medarbetarna finns det flera förbättringar som organisationer skulle kunna göra för att skapa mer motivation i innovationsarbetet, däribland att erbjuda befordringar kopplat till innovationen eller på annat sätt uppmärksamma personer bakom framsteg. Monetär ersättning upplevs också viktigt av nästan var tredje respondent.

– Undersökningen visar att pengar inte är den viktigaste motivationsfaktorn, men det är avhängigt att organisationen lyckas hitta andra sätt att uppmärksamma enskilda bidrag till innovationsarbetet, exempelvis att man erbjuder medarbetare att avsätta en viss del av sin arbetstid för att arbeta med innovation, säger Hanna Widenberg.

Dell Technologies Innovation Index är en undersökning av 6 600 medarbetare i flera länder, däribland Sverige.

Foto: fahribaabdullah14