Nyheter

Stena Line expanderar i Östersjön: Förvärvar färje- och RoRo-verksamheten i Ventspils hamn i Lettland

Stena Line har förvärvat verksamheten i färje- och RoRo-terminalen i hamnen i Ventspils i Lettland. Detta är det senaste tillskottet i en serie investeringar i Östersjöregionen, som inkluderar tillskottet av uppgraderade färjor och nya färjelinjer.

Förvärvet i Lettland är det senaste bland flera åtgärder för att stödja Stena Lines långsiktiga expansion i den växande Östersjöregionen. Stena Line har seglat sträckan mellan Ventspils i Lettland och Nynäshamn i Sverige sedan 2012, och dagens besked är ett bevis på Stena Lines långsiktiga engagemang i Ventspils – en av Stena Lines strategiska lägen i Östersjön.

Lettland fortsätter att växa som en sjöfartsnation med ökande handelsvolymer och det direkta ägandet av verksamheten i Ventspils säkerställer Stena Line en fördel i förhållande till framtida expansion.

– Östersjön är en stor tillväxtregion för Stena Line, och vår investering i Ventspils visar hur engagerade vi är i att utveckla vår affär med Lettland, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line och fortsätter:

– Med detta strategiska drag har vi säkrat en långsiktig position i en väsentlig del av vårt europeiska nätverk och jag ser fram emot att arbeta med våra kunder och partners för att fortsätta expandera i regionen.

Den växande kundefterfrågan på rutten mellan Lettland och Sverige krävde nyligen en kapacitetsökning med de två färjorna – Stena Baltica och Stena Scandica. De utökade färjorna lade till 30 procent mer lastkapacitet på rutten samt säkerställde att gästerna fick en modernare upplevelse ombord, med plats nu för 970 passagerare på varje fartyg.

2021 och 2022 gjordes en liknande utbyggnad på rutten mellan Liepaja i Lettland och Travemünde i Tyskland, där lastkapaciteten ökades med 40 procent genom införandet av Stena Livia- och Stena Flavia-färjorna, vilket också minskade överfartstiderna avsevärt.

I bolagets Östersjöexpansion ingår även öppnandet av en ny rutt mellan Nynäshamn i Sverige och Hangö i Finland i februari 2022. Den nya linjen har tagits emot väl av kunderna och kan uppvisa ökade lastvolymer samtidigt som antalet bilresenärer upplever tillväxt.

Norvik Hamn i Nynäshamn, strax söder om Stockholm i Sverige, har också nyligen byggts ut, vilket tillfört viktig kapacitet och infrastruktur, vilket stödjer Stena Lines verksamhet i både Lettland och Finland.

Under 2022 välkomnade rederiet även två nya E-Flexer-färjor – Stena Estelle och Stena Ebba, som seglar på den växande rutten mellan Karlskrona i Sverige och Gdynia i Polen. Verkö hamn i Karlskrona har nyligen säkrat ökad kapacitet, medan Gdynia hamn invigde en helt ny terminal förra året.

Övertagandet av färje- och RoRo-hamnverksamheten är villkorat av myndigheternas godkännande för att följa konkurrensreglerna. De kommersiella detaljerna i avtalet kommer inte att avslöjas.

Foto: Stena Line