Nyheter

Hitachi Rail skriver ramavtal med franska SNCF

Hitachi Rail har tecknat ett nytt ramavtal, värt upp till 77 miljoner euro med franska SNCF, för att tillhandahålla digital signalutrustning ombord (bi-standard ERTMS/TVM) för den senaste generationen TGV (TGV-M) och befintliga TGV-tåg som trafikera över de franska och europeiska järnvägsnäten för höghastighetståg.

Den nya utrustningen kommer att göra det möjligt för tågtrafiken att erbjuda större tillförlitlighet och tillgänglighet av tåg för passagerare och göra det möjligt för Europa att bli bättre sammankopplade med hållbara transporter.

Utrustningen kommer att tillverkas vid Hitachi Rails fabrik i Riom i centrala Frankrike. Ramavtalet innehåller order för 

ett minimibelopp på 25 miljoner euro, som kan förlängas till 77 miljoner euro under de kommande fem åren

Den bi-standardiserade ERTMS/TVM-utrustningen inkluderar en kraftfullare dator, med den större bearbetningskapaciteten som gör att den kan hantera framtida utvecklingar inom signalteknik, inklusive de som är ett resultat av framtida europeisk standardisering. Den kombinerar också TVM (fransk legacy ATP ”Transmission Voice-Machine”) och ERTMS (European Rail Traffic Management System)-tekniker för att göra det möjligt för SNCF:s höghastighetståg att köra säkert på de franska och gränsöverskridande höghastighetsnäten.

– Detta nya ramavtal markerar ett nytt steg i Hitachi Rails samarbete med SNCF för att uppgradera det nationella järnvägsnätet för höghastighetståg. Det följer det nyligen undertecknade kontraktet som undertecknades i november 2022 för montering av E300 Eurostar-tåg, och kommer att se passagerare dra nytta av banbrytande digital teknik genom ökad tillförlitlighet och kapacitet hos tjänsten. Vi är stolta och tacksamma mot SNCF för deras fortsatta förtroende för Hitachis järnvägsteknik, säger Gilles Pascault – President för Hitachi Rail i Frankrike.

Sedan införandet av bi-standardtekniken 2007 har över 1 000 enheter tagits i drift ombord på olika typer av tåg, främst i Europa (Frankrike, Storbritannien, Belgien, Nederländerna, Italien, Luxemburg och Tyskland) och Asien (Sydkorea) och Kina).

Denna signalutrustning i hytten kan också användas enbart med ERTMS, med alla typer av tåg och verksamhet, internationellt.

På bilden: Klass 800 tvålägestågen och Class 801 elektriska tåg kommer att byggas av Hitachi Rail Europe för Department for Transports Intercity Express-program. Tågen kommer att tas i bruk på Great Western Main Line 2017 och på East Coast Main Line 2018. Tillverkade i Newton Aycliffe, County Durham.