Nyheter

2030-sekretariatet: ”Avklingande styrmedelseffekt, dags för nya besked”

Första halvåret registrerades 140 663 nya personbilar, fördelat på:

Eldrift 37.3% (27.6% första halvåret 2022)

Bensin 22.2% (24.3%)

Laddhybrid 20.7% (24.3%)

Diesel 9.0% (13.6%)

Elhybrid 8.4% (9.0%)

Etanol 1.7% (0.8%)

Biogas 0.7% (0.4%)

– Den höga elbilsandelen är mycket glädjande, och helt centralt för att 2030-målet ska nås. Men bland privatkunderna minskar elbilsandelen från 58 procent första halvåret i fjol till 34 procent i år, eftersom stimulansen tagits bort. Det är viktigt och bråttom att hitta ny stimulans för kunden att välja eldrivet och förnybart, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet som efterfrågar en riktad premie med fokus på privatpersoners inköp av billigare el- och gasbilar.Lätta lastbilar domineras fortsatt av diesel; av 20 226 nyregistreringar var 15 808 eller 78.2% dieseldrivna. El stod för 15.3 % (3 093), gas 2.6% (524).– En snabb omställning av lätta lastbilar, skåpbilar, pick-ups och bussar kräver ekonomisk stimulans, till exempel en riktad premie finansierad av malus-beskattningen som ju finns kvar på bilar med höga utsläpp. Det skulle få stor betydelse för Sveriges hårt prövade småföretagare.Av totalt 3 341 nya tunga lastbilar första halvåret var 339 eller 13.4% gasdrivna, 139 eller 4.4% eldrivna och resten dieseldrivna.– Det är mycket glädjande att ellastbilarna rullar ut, och laddinfrastrukturen bör byggas ut i snabb takt. För att snabbt minska utsläppen från tunga transporter är det också viktigt att stimulera biogasen med den skattebefrielse EU nu uttryckligen tillåter, och att i upphandlingar kräva att diesellastbilar körs på HVO eller RME.Bussarna är på god väg att lämna det fossila bakom sig. Kollektivtrafiken är redan till 95% fossilfri vilket allmänheten inte känner till – grunden för 2030-sekretariatet och The Bacon Hospitals Greenhush Award i lördags. Av totalt 404 nyregistrerade bussar hittills i år är 165 eldrivna; en marknadsandel på 41%. Därtill är en hög andel gasdrivna eller framförs med HVO, men det särredovisas inte av Mobility Sweden vars siffror 2030-sekretariatet använder.– Vi kontaktas nu av en rad bussbolag och huvudmän för kollektivtrafiken som efter regeringens signaler om billigare fossil diesel får allt högre merkostnader för att köra förnybart. Nya styrmedel för att fortsatt välja förnybart behövs snabbt, liksom en tydlig fortsättning av premien för omställning av tunga fordon – där vi dock är eniga med regeringen om att stadsbussarna inte längre behöver särskilt stöd.All statistik kommer från Mobility Sweden.

Foto: Lee Rosario