Nyheter

Populär modell elektrifieras

Med nya Trafic E-tech Electric har Renault nu en el-transportbil i varje klass. Den nya versionen har alla de funktioner som gjort modellen mycket populär de senaste fyrtio åren. Räckvidden är 297 km (WLTP blandad) med 52 kWh-batteriet och kommer upp till 322 km i ett Eco-läge som begränsar bilen till 90km/h. (tillval)

Renault Trafic, som sålts i över 2,4 miljoner exemplar sedan 1980, inkluderar nu en version som kompletterar Renaults helelektriska lätta transportbilssortiment tillsammans med Kangoo E-Tech Electric och Master E-Tech Electric – Renault Trafic E-tech Electric.

Renault Trafic E-Tech Electric har ärvt alla fördelar som gjort modellen så framgångsrik under de senaste 40 åren och som förvandlat den till en ikon i sitt segment samt rankat den som den tredje mest sålda lätta transportbilen i Europa.

Trafic E-Tech Electric erbjuder fortfarande det bästa när det gäller längd, mångsidighet och anpassningsmöjligheter av förvaringsutrymmen:

Två längder (5,08 m och 5,48 m) och två höjder (1,967 m och 2,498 m)

Lastutrymme (i skåpbilsläge) från 5,8m3. meter till 8,9m3

Upp till 4,15 m lastlängd (i L2-versionen med genomlastningsluckan i mellanväggen)

Upp till 750 kg dragvikt och 1100kg lastvikt

Finns även som en chassi-platta version gjord för påbyggnationer, t.ex. flakbil.

Extrem flexibilitet och nästan obegränsade anpassningsmöjligheter från vårt nätverk av påbyggare.

Förvaringsutrymmet i hytten ger upp till 88 liter (19,7 liter i mittkonsolen, 14,6 liter i dörrarna, 54 liter i passagerarbänken). Det finns också en Easylife-låda med ett smart öppningssystem som gör den extra praktisk för föraren och rymmer hela 6,6 liter.

Helt nya Trafic E-Tech Electric erbjuds med tre typer av laddare:

En enfas 7 kW AC-laddare som fungerar med alla typer av hemuttag

En 22 kW AC snabbladdare för allmänna stationer, ger en 50 km räckviddspåfyllning (WLTP) på mindre än 25 minuter. Detta är standard på de versioner som kommer till Sverige.

En 50 kW DC snabbladdare kommer att finnas tillgänglig nästa år som tillval.

Renault Trafic var den första transportbilen som kom med ett ”mobilt kontor”. När du fäller ner sitsen på mittenplatsen blir ryggen ett skrivbord eller ett bord för måltider. Tack vare Renault Trafic har denna smarta utrustning blivit ett måste för hantverkare.

Med sitt litiumjonbatteri på 52 kWh kapacitet kan helt nya Trafic E-Tech Electric köra upp till 297 km mellan laddningarna (WLTP blandad). Batterierna har 8 års eller 160 000 km garanti.

Helt nya Trafic E-Tech Electric drivs av en 90 kW (122 hk) motor som ger 245 Nm omedelbart tillgängligt vridmoment, så den är smidig och avkopplande att köra under alla omständigheter. Ett Eco-läge som begränsar fordonets effekt säkerställer optimal räckvidd, och det finns också ett tillval som begränsar bilen till 90 km/h, vilket ger en räckvidd på 322 km.

Det konventionella hydrauliska bromssystemet inkluderar nu ett ARBS (Adaptative Regenerative Brake System), som maximerar energiåtervinningen.

Via My-Renault appen eller Renault Easy Link multimediasystem (tillval), erbjuder helt nya Trafic E-Tech Electric flera funktioner:

Schemalagd batteriladdning och fjärrövervakning av batteristatus

Schemalagd hyttförvärmning/kylning (kräver Easy Link multimediasystem)

Laddpunkter på din rutt

En lista över destinationer som du kan nå med batteriets återstående räckvidd

Trafic E-tech Electric L2 börjar säljas i Sverige under hösten 2023. Trafic E-tech Electric L1 samt chassi-platta börjar säljas mot slutet av året. Svenska priser är inte fastställda ännu utan bekräftas vid försäljningsstart i oktober.

Tillverkad i Frankrike

Beslutet att tillverka Renault Trafic i Sandouville togs 2010. Renault investerade 230 miljoner euro för att se över och rusta om fabriken för att bygga lätta transportbilar med 600 möjliga kombinationer. Produktionen startade 2014 och nästan 600 Renault Trafic rullar nu ut från Sandouville varje dag – eller en Trafic var 80:e sekund i två skift. Cirka 75 % av fordonen som tillverkas vid denna fabrik exporteras.

Sandouville ligger fortfarande i framkant och förbereder sig nu för att lansera Trafic E-Tech 100% Electric i år. Fabriken tillverkar även fordon för Nissan (Primastar) och Renault Trucks (Trafic Red Edition), och står inför flera utmaningar kring energiomställning och koldioxidutsläpp (fabrikens energiledningssystem fick ISO 50001-certifiering i februari 2023), processdigitalisering och innovation .

Helt nya Trafic E-Tech Electrics motor och laddare tillverkas vid Renaults fabrik i Cléon, Normandie, batteriet monteras på Flins och Gretz-Armainvilliers sköter fordonselektrifieringen.