Nyheter

Här är den: Den bränsleeffektivaste lastbilen i prestigefyllt jämförelsetest

En Scania 420 R med den Super-baserade drivlinan som introducerades 2021 tog hem en övertygande seger i bränsledelen i ett välrenommerat tyskt jämförelsetest för dragbilsekipage, European Truck Challenge. Avståndet till tvåan i testet beträffande den genomsnittliga dieselförbrukningen var 4,9%, en  slående segermarginal när det handlar om jämförelsetester på den här nivån.

− Det här är ännu ett bevis för att Scania är nummer ett i branschen när det handlar om att vara det mest bränsleeffektiva märket, säger Julian Modro, Head of Industry Solutions, Scania Trucks. Tester som denna, utförda av oberoende journalister, be­kräftar vad tusentals kunder upplever i sin dagliga verksamhet: jämfört med konkur­renterna har Scania Super ett tydligt försprång beträffande bränsleförbruk­ningen och bidrar därför också med en betydande CO2-reduktion.

Denna gång hade European Truck Challenge, ETC, satt fokus på dragbilar för fjärrtrafik med upp till 450 hk och ett vrid­­moment i spannet 2,200 – 2,400 Nm. Alla ledande tillverkare i Europa bjöds in att tävla i detta test som gick av stapeln på vägar söder om tyska Hanover i slutet av maj. I slutänden var det tre tillverkare som stod redo på startlinjen: Scania, DAF och Mercedes. Scania ställde upp med en 420 R, en 4×2 dragbil med sovhytt och tradar­speci­fikation. Trots att Scanian hade den lägsta motoreffekten i start­fältet kunde den stoltsera med det högsta vridmomentet, 2,300 Nm. Den genomsnitt­liga tågvikten för de tre ekipagen – dragbil + trailer – i testet var 33,6 ton.

 − Truck & Trailer Welt kör sitt test på allmänna vägar och ser till att en mix av olika vägtyper är representerade, förklarar Julian Modro. Deras test speglar vad lastbils­kunderna ställs inför i sitt dagliga arbete, enda skillnaden är att trafikstörningar och bilköer klipps bort från slutresultaten för jämförelsens skull. Det är uppenbart hur mycket den här nivån på bränslebesparingar betyder för åkare som kämpar med stigande bränslekostnader och höjda räntor: för ett dragbilsekipage som gör 15,000 mil om året handlar det om kostnadsbesparingar på i storleksordningen 30,000 kronor per år, jämfört med tvåan i testet.  

Scania tog emot priset för den mest bränsleeffektiva lastbilen av Truck & Trailer Welt vid en ceremoni i anslutning till fordonsmässan NUFAM i tyska Karlsruhe, fredagen 22 september. Den holl­ändska lastbilstillverkaren DAF tog samtidigt emot priset ”Drivers Choice” för sin XF 450.

Resultat European Truck Challenge:

Scania Super hade 4,9% bättre bränsleeffektivitet än tvåan i testet

Den Super-baserade drivlinan och Scanias nyligen uppdaterade CCAP-system (farthållare med aktiva förutsägelser) var avgörande för segern.