Nyheter

PTS spektrumauktion avslutad: så här omfördelas spektrum

Efter tre intensiva dagar och 26 rundor har Post- och telestyrelsen (PTS) avslutat den mycket omtalade spektrumauktionen. Med Telia Sverige AB, Hi3G Access och Net4Mobility som de stora vinnarna, tar marknaden nästa stora kliv i teknikskifte i mobilnäten.

En investering på drygt 4,23 miljarder kronor, som kommer att förstärka statskassan, indikerar tydligt den betydelse som dessa frekvenser har för Sveriges digitala infrastruktur.

PTS:s generaldirektör, Dan Sjöblom, lyfter fram auktionens betydelse:

”Vi ser en spridning i spektruminnehavet, vilket ger förutsättningar för god konkurrens på konsumentmarknaden,” meddelade han i ett pressmeddelande.

För de tekniskt insatta har Induo gjort en analys av vilket spektrum de vinnande aktörerna har säkrat och vilka förändringar det innebär i spektrum. Nytt spektrum öppnar dörren för snabbare och mer robusta tjänster, något som kommer att gynna både företag och privatpersoner.

För att förtydliga de tekniska aspekterna har Induo tagit fram följande tabell. Denna visar hur frekvenserna nu är allokerade och vilka förändringar som har skett i förhållande till tidigare auktioner. Tabellen indikerar vilka företag som har vunnit eller förlorat spektrum i förhållande till tidigare tilldelningar. Värt att tänka på här är att Net4Mobility är Tele2 och Telenors gemensamma bolag, så även om aktörerna ser ut att förlorat spektrum, har spektrum förvärvats av det gemensamma bolaget. SUNAB är i sin tur Tele2 och Telias gemensamma bolag, som frånträtt spektrum.

Telia och Tele2 kom undan med betydligt mindre utgifter än väntat, vilket Telias tekniska chef, Staffan Åkesson, kallar för en ”rationell marknad” i en intervju. Det innebär sannolikt att dessa sparade miljarder kommer att kunna investeras i andra delar av företagens verksamheter.

Slutligen, med dessa förändringar i frekvenslandskapet, står det klart att den svenska telekomsektorn tar ett gigantiskt kliv framåt. Auktionens utfall har lagt grunden för en mer konkurrenskraftig och kundcentrerad marknad.

– Det är en spännande tid vi går till mötes, säger Ulf Seijmer, Chief Innovation Officer, Induo.