Nyheter

En rättvis och jämn spelplan inom fordonsbranschen – seger för Belron®, Carglass® Tyskland och ATU

Förra veckan kom domen från Europeiska domstolen (ECJ) vilken undanröjer de konkurrensbegränsande hinder som fordonstillverkarna infört och kommer att ge alla oberoende verkstäder tillgång till viktiga biluppgifter. Detta understryker vikten av rättvisa och lika villkor på eftermarknaden för bilar och de fördelar detta medför för konsumenterna.

Vissa eftermarknadstjänster, t.ex. omkalibrering av ADAS-system (Advanced Driver Assistance Systems) efter byte av vindruta eller lösning av problem som indikeras av en varningslampa, kräver tillgång till bilens elektroniska styrenheter, ECU. Vissa fordonstillverkare börjar i allt högre grad hindra tillgången, skapa tekniska hinder och kräva betalning av licensavgifter. Detta medför onödiga kostnader och påverkar den fria konkurrensen på eftermarknaden och konsumenternas valfrihet, och kan leda till högre priser för konsumenterna.

Carglass®, specialisterna inom bilglasindustrin, och ATU, Tysklands största kedja av bilreparatörer, lyfte ursprungligen detta problem inför Regional Court of Cologne i en rättegång mot Fiat Chrysler (FCA Italy SpA – ”FCA”). Eftersom fallet involverade tolkningen av EU-förordningen beslutade Regional Court of Cologne att hänvisa fallet till ECJ.

Detta beslut av EU-domstolen ger rättslig säkerhet i hela EU. Det kommer att vara bindande för alla fordonstillverkare och oberoende marknadsaktörer, inklusive Carglass och ATU. Detta avgörande förväntas också tillämpas i Storbritannien.

Carlos Brito, VD för Belron®:

– Vi är glada över dagens beslut som tillhandahålls av ECJ. Detta beslut stärker en rättvis och jämn spelplan inom fordonsbranschen och de fördelar detta ger konsumenterna. Vi tror att detta beslut kommer att vara inflytelserikt över hela världen när lagstiftare hanterar frågor om rätt att reparera som skapats av den snabbt ökande nivån av uppkopplad bilteknik i fordon.

Brito fortsätter med att understryka:

– Vi åtar oss att arbeta konstruktivt med alla fordonstillverkare för att säkerställa att detta beslut genomförs effektivt, så att konsumenterna fortsätter att dra nytta av den konkurrens som den oberoende eftermarknaden erbjuder.

Jean-Pierre Filippini, VD för Carglass® Tyskland:

– Vi förväntar oss nu att alla fordonstillverkare respekterar ECJ:s tolkning av lagen och avslutar alla restriktioner av tillgången till OBD-porten omedelbart, så att vi kan säkerställa att fördelarna med rättvis och konkurrenskraftig tillgång till fordonsystem upplevs av konsumenterna så snart som möjligt.

Byte av en vindruta blir alltmer tekniskt komplicerat i moderna fordon. För närvarande behöver cirka 30% av alla fordon omkalibrering av sina ADAS-system när vindrutan har bytts. Detta är en siffra som fortsätter att stiga när nya bilar utrustas med ADAS. Dessutom kräver många uppgifter som utförs i en bilverkstad (antingen reparation eller underhåll) att mekanikern har tillgång till bildataströmmen via den så kallade OBD-porten. ATU, liksom alla oberoende reparationsverkstäder, får denna tillgång genom att använda vanliga diagnosenheter från flera märken som är anslutna till fordonets OBD-port.

Ett viktig övervägande för ECJ var vikten av cybersäkerhet, och detta beslut bekräftar att cybersäkerhetsfrågor kan hanteras tillräckligt av fordonstillverkarna utan att behöva införa restriktioner på eftermarknaden.

– Över hela Belron® är cybersäkerhet av högsta vikt, och vi arbetar ständigt för att säkerställa att våra system ligger steget före nya hot för att skydda våra kunders personuppgifter och säkerheten för deras fordon. Kunder som tar sina fordon till oss litar på vår förmåga att utföra vårt arbete, vilket även innefattar att ansluta till deras fordon genom deras OBD-port, på ett högkvalitativt och effektivt sätt som inte kommer att kompromissa med deras säkerhet eller cybersäkerhet. Vi är övertygade om att fordonstillverkare som FCA kan hantera cybersäkerhetsrisker på ett lämpligt sätt utan att behöva begränsa tillgången till fordonsystem/data (inklusive via OBD-porten) i onödan, vilket skulle påverka oberoende eftermarknadsservice, tillade Brito.

Med ECJ:s beslut kommer både Carglass®, ATU och andra oberoende bilglasverkstäder att kunna konkurrera med biltillverkarnas verkstäder utan begränsningar enligt EU-lagen.

Båda företagen är representerade av den internationella advokatbyrån Osborne Clarke.