Nyheter

Zoom Docs – en ny funktion för smidigare hybridarbete

Zoom utökar nu sin kommunikationsplattform med Zoom Docs, ett helt nytt AI-drivet samarbetsverktyg som gör det möjligt för användarna att enkelt skapa, dela och hantera dokument och arbetsuppgifter, för att effektivisera arbetsflöden och främja hybridarbete.

I samband med Zooms årliga event ’Zoomtopia’ presenterades flera nya kommunikations- och samarbetsverktyg, som t ex den AI-drivna funktionen Zoom Docs, vilken ska göra det ännu enklare för Zoom-användare att hybridarbeta. 

– Enkelhet är grundstenen i allt som Zoom utvecklar för plattformen och det har blivit ännu viktigare när det kommer till hybridarbete. Vår senaste funktion Zoom Docs, där AI är i fokus, kommer att göra det smidigare för användare att samarbeta och effektivisera arbetsflöden. Detta kommer att främja den hybrida arbetsupplevelsen, säger Ole Mygind, försäljningschef för Zoom i Norden och Benelux.

Zoom Docs är en optimering av plattformen, som ger användarna en ny och flexibel arbetsyta med möjlighet att skapa textdokument, tabeller och infoga bilder, samt textblock med dra och släpp-funktioner. Den nya funktionen är baserad på artificiell intelligens, vilket gör det lättare för användare att organisera data och uppgifter, hantera projekt mellan olika arbetsgrupper, samt generellt optimera flöden och hybridarbete. I och med lanseringen får plattformen därför ett särskilt effektivt verktyg för företag som har infört en hybrid arbetsmodell. Zoom Docs kommer att finnas tillgängligt i början av 2024.

Förutom Zoom Docs visade Zoom upp flera andra nya funktioner på eventet, såsom AI Companion och Zoom Workforce Engagement Management.AI Companion kommer att utvecklas ytterligare under hösten, då det även kommer kunna formulera e-postmeddelanden med rätt tonläge och längd, samt sammanfatta meddelanden som ger Zoom-användare överblick över deras dagliga arbete. Dessutom erbjuder AI Companion en funktion som kan avsluta meningar och besvara meddelanden.

Zoom Workforce Engagement Management-funktionen erbjuder analyser av kundinteraktioner och personlig coachning för att främja kundupplevelsen.