Nyheter

Freddy Jönsson Hanberg modererade Logistikmässans konferens – Globalisering i gungning

Hilda Hultén, konferensansvarig och mässgeneralen Jan Nilsson hälsade välkomna och gav ett intro till årets konferensprogram och mässa.

Containerpriserna är rekordlåga och det globala fraktsystemet är i en återhämtningsfas, men samtidigt ser vi ökade risker i vår omvärld, och en klimatomställning som blir allt mer akut. Hur navigerar man i en digitaliserad, riskbenägen värld, där produktion och försörjning förändras genom den cirkulära omställningen.

Logistikbranschen står inför stora utmaningar, inte minst den gröna omställningen och framtida energiförsörjning, samtidigt som försörjning blivit mer invecklat.

Göran Eriksson mönstrar på som ny vd för Göteborgs Hamn i sommar, och delar sina tankar kring energiomställning, globalisering, värsldsläge och ekonomi, och Sveriges och Göteborgs hamns roll och utmaningar framåt.

Göran Eriksson är ny vd för Göteborgs Hamn från augusti. Han kommer närmast från en tjänst som vd för shippingjätten GACs verksamhet i Indien. Han har varit anställd i GAC-gruppen i olika befattningar sedan 2012 och har stor erfarenhet av arbete i internationell konkurrens inom sjöfart och logistik.

Utan rullande lastbilar- inget drivmedel på tankstationerna, ingen mat i butikerna och ingen export av spannmål. Lastbilstillverkaren Scania har tolv egna verkstäder i Ukraina och var vid Rysslands invasion våren 2022 ett av få utländska bolag som stannade kvar i landet. Med undantag för några veckor vid krigsutbrottet har Scanias Ukrainachef Håkan Jyde varit på plats i landet för att stötta personalen och hålla den livsavgörande verksamheten rullande.

Håkan Jyde har jobbat i internationella befattningar på Scania i 25 år, varav nio år i Ryssland och de senaste sex i Kiev, som vd för Scanias ukrainska verksamhet med ansvar för försäljning, service och finansiering.

Hur gör traditionell detaljhandel för att möta kundernas förändrade köpbeteenden, behov och kravställningar på service, utan att påverka företagens vinst och kundernas nöjdhet? Och med så liten påverkan på miljön som möjligt? Hanna brinner för IKEAs omställning från traditionellt potatisåkervaruhus till modern omni-kanal-aktör; från gör det själv till vi gör det åt dig.

Hanna Bevenby Broman inledde sin resa på Ikea 2008, som gruppchef på centrallagret Ikeas DC i Torsvik. Sedan dess har hon varit bl a distributionsansvarig lagerchef i Torsvik, processutvecklare för onlineaffärens logistik, ansvarat för logistiken kopplad till Ikeas expansion i Asien med placering i Kina och jobbat inom bolagets globala logistikfunktion. Nu har hon landat som logistikchef för Ikea Sverige och vd för Ikea Svenska AB (Ikea distribution) med ansvar för all planering kopplat till lagerproduktionen, varuhusdistributionen, e-handeln, internlogistiken i varuhusen och leveranserna hem till kund.

Ända sedan industrisamhällets genombrott har vi fått lära oss att ekonomiska värden skapas genom att producera och sälja mer saker som sedan slängs bort. Men vad händer när planetens resurser inte längre räcker till för att bolagens linjära tillväxtmål ska nås?. Josefina Sallén på Rise berättar om den ekonomiska potentialen i cirkulära affärsmodeller, och hur cirkularitet kan komma att påverka framtidens globala flöden.

Panelsamtal om framtidens försörjning kopplat risk och geopolitik, men också till hållbarhet, cirkularitet och EUs nya due diligence-lagstiftning. Hur kommer klimatkrisen och det förändrade geopolitiska klimatet att påverka försörjningen, med varubrist och förändrade globala flöden?

Niklas Andersson har lång bakgrund inom shipping och logistikbranschen från bland annat Norfolkline, Kuehne&Nagel och NTEX. Han kom till den danska logistikjätten DFDS som Nordenchef 2012, och är idag chef (Executive Vice President) för bolagets globala logistikdivision, som innefattar all landtransport via väg och järnväg, TPL-verksamhet, lagring, crossdocking och övriga logistiktjänster.

Malin Schäfer har lång och bred erfarenhet från ledande befattningar inom olika delar av logistiken, bla som logistikchef på Ewerman och vd för Knapp AB. Innan hon mönstrade på som ny operativ chef på Helsingborgs hamn i januari var hon logistikchef för Dole Nordic, med ansvar för att analysera och effektivisera de globala logistikflödena från skörd till butikshylla.

Fredrik Svensson är advokat med lång erfarenhet av internationella handelsfrågor och övrig compliance-relaterad juridik. Han är delägare på Mannheimer Swartling Advokatbyrå och har också betydande internationell erfarenhet och har bl a varit placerad i Moskva. Fredrik arbetar dagligdags med en rad olika handelsrelaterade frågor, inklusive sanktioner och EUs kommande regelverk rörande due diligence i bolags värdekedjor.

Freddy Jönsson Hanberg avslutade med att tacka talare, panelister och publik för engagerat deltagande.

Foto: Tom Fisk