Nyheter

IVECO ON Heavy Buses Digital Services vinner pris på Busworld Digital Awards

IVECO ON-telematiktjänster från IVECO BUS belönades med Busworld Digital Award i kategorin Digital Operational Excellence .

Priset, som delas ut för första gången, bekräftar företagets förmåga att erbjuda sammanhängande experttjänster som uppfyller kollektivtrafikmyndigheternas och operatörernas krav på prestanda och flottförvaltning.

Prisutdelningen ägde rum på Busworld-mässan i Bryssel och avslutade konferensen Digital Mobility Solutions.

IVECO BUS vann kategorin Digital Operational Excellence på nya Busworld Digital Awards, som har startats och organiseras av världens största bussmässa, Busworld Europe.

Priset delades ut av en jury bestående av specialister från fackpress, branschorganisationer, bussföretag och andra yrkesgrupper, bland annat experter på digital teknik.

Kategorierna för digitala produkter och tjänster på Busworld Digital Awards inkluderade Digital On Board Comfort, Digital Operational Excellence, Digitally Enhanced Driving och E-Mobility Management.

IVECO ON: Digitala tjänster för bättre prestanda

Den digitala upplevelsen som IVECO ON tillhandahåller är uppbyggd kring kundernas behov och hjälper till att optimera flottans prestanda och drifttid, skräddarsy passagerarservicen och optimera den totala ägandekostnaden.

– Vi är mycket stolta över att ha fått det här priset. Det bekräftar teamarbetet som ligger bakom att bygga en lösning för digitala tjänster som erbjuder mycket mer än enbart leveransen av fordonet. IVECO ON:s connectivity-tjänster är inriktade på kollektivtrafikmyndigheternas och operatörernas behov och har utformats för att optimera drift och förvaltning av flottor som består av både bussar med förbränningsmotorer och utsläppsfria fordon. För det senare har vi skapat en komplett uppsättning innovativa rapporter för att göra det enkelt för kunden att hantera våra elektriska enheter och batterier på ett effektivt sätt, säger Marco Franza, chef för Bus Customer Service and Energy Mobility Solutions.

IVECO ON:s connectivity-tjänster ingår som standard på alla IVECO BUS-fordon som har levererats av tillverkaren sedan början av 2022. De uppfyller kollektivtrafikmyndigheternas och operatörernas krav och innebär en avsevärd förbättring av flottornas prestanda.

Omfattande information om bussflottan under drift, exempelvis energiförbrukning, medelhastighet, körsträcka per dag och körstilsutvärdering, finns tillgänglig via IVECO ON-portalen.

Kunden kan också övervaka detaljerad information om enskilda fordon, vilket gör det möjligt för dem att kontrollera flottans prestanda.

Prestandadata och dagliga tekniska rapporter från anslutna IVECO BUS-fordon bearbetas av specialister i våra kontrollrum i Vénissieux och Rorthais (Frankrike), både för fordon med förbränningsmotorer (ICE) och helelektriska fordon (BEV).

Genom riktade rapporter kan vi hjälpa våra kunder att övervaka flottorna för att optimera deras prestanda och, i vissa fall, förutse fel i driften för att undvika oplanerade stopp.

De viktigaste nyckeltalen för laddningsbara batterier – som SoC, SoH, laddningscykler och kontroll av temperatur och moduler – dörrspårning, bromscykler och andra funktioner analyseras i detalj varje dag, vilket ger användbar information för problemlösning.

Premiumpaketet, som finns som tillval, ger information i realtid med fokus på flottans drift.

Inkluderat i detta är valet mellan en realtidsportal för hanteringen av flottans drift och ett webb-API ITxPT Standard TiGR. Det senare är en högpresterande och standardiserad lösning för kunder som behöver övervaka fordon i en flotta med flera varumärken.

Detta API, som är standardiserat av den europeiska organisationen ITxPT, eliminerar behovet av att använda en extra telematikbox för att komma åt data från olika bussmärken inom samma flotta.

Just nu använder mer än 3 000 fordon IVECO ON:s digitala tjänster i Europa.