Nyheter

Uppdaterad information om SERMI

Text: Fordonsjuristen

Fordonsjuristen kan nu berätta att ny information har gått ut från den europeiska ackrediteringsorganisationen EA om hur SERMI-schemat ska tolkas vid en inspektion av en CAB.

Det som fortfarande är något oklart som branschen väntar på är hur de detaljerade anmärkningarna i belastningsregistret ska kontrolleras. Förmodligen är inte EU färdigt med den ”guideline” som utlovats kring detta. För kontroll av belastningsregister framgår det från EA att giltighetstiden för denna är 6 månader men att den anställde som ska certifieras inte behöver vara på plats så länge alla dokument finns tillgängliga hos verkstaden.

När en kontroll görs av en CAB på distans kan dokumentet laddas upp där samtlig information såsom giltighetsdatum, arbetsplats med mera måste vara synligt. Signerat anställningsavtal ska även bifogas. Görs kontrollen av belastningsregistret på plats ska originalhandlingarna finnas tillgängliga där äktheten kommer kontrolleras av CAB.

Nytt kring utbildningskrav hos den anställde som ska bli certifierad är att hon eller han måste ha genomgått: ”Fordons- och transportprogrammet eller Personbilar, Service och underhållsteknik (Gymnasieskolan)”.

Vad gäller försäkringsskyddet för en verkstad är det fastslaget att det är beloppen på 10 miljoner kronor som gäller för kroppsskada och 5 miljoner kronor för sakskada som minimiskydd. Beloppen gäller per år och oberoende av om hela summan nyttjas eller ej.

SERMI-schemat ska enligt EA ses som ett levande dokument och uppdateras vid behov med relevant information.

Fordonsjuristen återkommer så fort mer information finns tillgänglig.

Foto: Jay George