Nyheter

Trafikverket förenklar för att få fler snabbladdstationer

Nu öppnas en ny stödomgång för snabbladdare längs större vägar. Längre etableringstid och lägre driftskostnader ska göra det mer attraktivt att bygga snabbladdstationer med detta 100-procentiga investeringsstöd.

Trafikverket ger ekonomiskt stöd för att bygga snabbladdare på vägsträckor där det saknas. I den här omgången ingår 30 vägsträckor, främst i de nordligaste länen och några i övriga delar av landet. Det totala stödet är cirka 100 miljoner kronor och varje laddstation får ett heltäckande investeringsstöd för bygget, men driften ingår inte.

Lägre driftskostnader ska locka fler att söka stöd

Det tidigare kravet på att laddstationen alltid ska kunna leverera 150 kW dygnet runt sänks till att laddstationen minst ska kunna leverera 150 kW under tre timmar. Det kan ske med hjälp av ett batterilager som numera är en stödberättigad kostnad.

– Batterilagren kan vara inbyggda i laddstationen eller stå bredvid. De laddas med låg effekt och tack vare batterilagret kan ägaren ansluta laddstationen till elnätet med en lägre effekt och därmed sänka sina driftskostnader. Sänkta driftkostnader tror vi ger större intresse för att sätta upp laddstationer på de sträckor som är kvar att täcka, berättar Hanna Eklöf, utredningsledare klimatfrågor vid Trafikverket.

Detta är en bra modell för att åstadkomma snabbladdning längs större vägar med lite trafik.  Nackdelen infinner sig om flera bilar vill ladda efter varandra i mer än tre timmar, då kommer de inte att få 150 kW. Men eftersom dessa sträckor har liten trafik är sannolikheten att det ska inträffa också låg.

Nytt för i år är också att etableringstiden har förlängts från ett till två år. Kommande snabbladdstationer ska vara i drift senast 2025.

De ”vita sträckorna” blir färre

Investeringsstödet har funnits i några år och i dagsläget är 51 av de snabbladdstationer som vi har beviljat stöd till i drift. 30 stationer till sätts i drift i år eller nästa år.

– De senaste åren har den publika laddningen blivit allt mer frekvent över hela landet. Trots det finns det fortfarande ”vita sträckor” längs de större vägarna som saknar snabbladdare. Ett nät av snabbladdstationer gör det möjligt för fler att köra på el genom hela landet, avslutar Hanna Eklöf.

En utbyggd laddinfrastruktur är en förutsättning för övergången till elfordon vilket också bidrar till klimatmålen om minskade utsläpp av växthusgaser.