Nyheter

EU-förslaget som aldrig borde ha sett dagens ljus

Text: Fordonsjuristen

Det hotar både jobb på landsbygden, bilsporten och den svenska entusiastbilkulturen. Vi vill varna för förslaget till ny EU-förordning om återvinning av bilar och bildelar som kommer motverka sitt syfte och strider mot äganderätten.

Måndag den 6 november gick remisstiden ut för ett förslag från EU där två direktiv – ett om tillverkningsdesign och ett om skrotningsfärdiga bilar (på EU-språk ELV – end of life vehicles) slås ihop till en ny EU-förordning.

Steget från direktiv till förordning innebär att förslaget, om det röstas igenom och implementeras i EU kommer att gälla över de enskilda ländernas lagar. Ett sådant scenario vore rena mardrömmen för långt fler EU-medborgare än bara oss som arbetar inom fordonseftermarknaden.

Det bärande syftet med EU:s förslag till ny förordning är att öka återvinningen av bilar i unionen. Det beror i sin tur på att EU vill minska sitt beroende av importerade råvaror samtidigt som man vill att den tungt resurskrävande bilindustrin ska minska sitt koldioxidavtryck.

Problemen med EU:s förslag till ny förordning är flera:

Det innehåller delar som strider mot äganderätten då den vill ge myndigheter i varje EU-land möjlighet att tvinga bilägare att skrota sin bil i de fall myndigheten klassar bilen som skrotfärdig. Och ett kriterium för att en bil enligt EU:s förslag till ny förordning ska kunna klassas som skrotfärdig är att kostnaden för att få bilen i godtagbart skick överstiger bilens värde.

Det är fullt av otydligheter och oklarheter – här är några exempel:

Vilken eller vilka myndigheter ska kontrollera och bedöma bilens skick? Vilka bedömningskriterier ska dessa myndigheter jobba efter? Hur ska myndigheterna komma fram till en bils värde och efter vilka kriterier ska de bedöma och beräkna vad det kostar att få en bil i godtagbart skick?

Det riskerar att motverka sitt syfte. Om EU:s förslag till ny förordning införs riskerar den att i onödan tvinga många fungerande bilar till skrotning och återvinning – bilar som med större eller mindre reparationer skulle ha kunnat användas i många år till.

Det är ett hot mot den svenska entusiastbilkulturen och motorsporten eftersom EU:s nya förordning, om den implementeras, dels skulle göra det svårt för bilentusiaster att köpa och sälja entusiastbilar (gamla bilar) och reparera dem och dels gör denna typ av verksamhet i grunden osäker – tänk om myndigheterna tvingar mig att skrota min veteranbil!

Det hotar en mängd jobb och företag inom entusiastbilvärlden. Jobb och företag som oftast finns på landsbygden.

EU:s förslag till en ny förordning som omfattar skrotfärdiga bilar (end of life vehicles) är skrämmande ogenomtänkt, det strider mot viktiga medborgerliga rättigheter som äganderätten och det är ytterst tveksamt om det ens kommer nå det önskade syftet, det vill säga att minska bilbranschens koldioxidavtryck.

Vi på Fordonsjuristen är övertygade om att förslaget, som det ser ut nu, inte kommer röstas igenom. Samtidigt finner vi det illavarslande att ett resursstarkt politiskt maktorgan som EU ens skickar ut ett så illa genomtänkt förslag på remiss – när det istället borde ha avfärdats.

Fordonsjuristen uppmanar därför EU-kommissionen att dra tillbaka förslaget.

Foto: Paul Brennan