Nyheter

Monterro förvärvar dansk AI plattform

Mer än 70% av bilindustrin i Danmark använder redan AG Analytics analysplattform för att automatisera och skräddarsy kundinteraktioner för eftermarknadsförsäljningen. Nu ska bolaget expandera internationellt och Monterro går in som huvudägare. Detta är Monterros fjärde investering i Danmark inom loppet av två år, och bolaget kommer att öka aktiviteten i Danmark framåt.

AG Analytics, som leds av vd och delägare Nicholas Malcolm, har sedan 2011 byggt en lönsam affär med en årlig tillväxt på 40 till 50%. Med sin AI-baserade analysplattform har bolaget redan 70% av den danska bilindustrin som kunder.

Enligt Nicholas Malcolm beror framgången på att AG Analytics lyckats utveckla en analysplattform som automatiserar och optimerar kunddialoger åt bilhandlare och biltillverkare för den viktiga eftermarknadsförsäljningen. Baserat på data som inhämtas från flera system kan plattformen skapa och skicka en personaliserad information till bilägarna för t ex service, däckbyten, reparationer och påminnelser. Det ger en ökad kundlojalitet hos bilägarna och ökade intäkter för leverantören.

– Bilindustrin i Europa har exakt samma utmaningar som vår produkt har lyckats lösa här i Norden. Därför har det varit viktigt för oss att hitta en partner som har erfarenhet, teknisk kompetens och finansiella muskler att kunna stötta oss i vår internationella expansion, säger Nicholas Malcolm, som kommer att vara kvar som vd på AG Analytics.

– Vår tillväxt beror till stor del på att vi lyckats lösa en teknisk utmaning inom en ganska traditionell bransch där man saknat teknik och kunskap att omvandla kunddata från varje bil till personliga kunddialoger med bilägarna, vilket kan leda till en förlust om 25-50% av den potentiella tillväxten som kommer från eftermarknadsförsäljning, tillägger han.

Enligt Nicholas Malcolm fanns det 25 potentiella investerare för AG Analytics. Men, genom partnerskapet med Monterro, får bolaget inte bara kapital, utan också teknisk, strategisk och operativ kunskap som kan hjälpa AG Analytics till nästa nivå, både genom produktutveckling och internationell expansion.

Internationellt skalbar plattform

Erik Syrén, Operations Lead på Monterro och ny styrelseordförande i AG Analytics, säger att förutom mjukvaran i sig, så är Monterro mycket imponerade av teamet och den organiska tillväxt de lyckats skapa de senaste åren

– Det är ett mycket fint och specialiserat mjukvarubolag vi investerar i. Biltillverkare och bilhandlare som använder AG Analytics har lyckats vinna tillbaka många av sina kunder genom att koppla mjukvaran till sina ERP och Dealer Management system. Kunderna kan ofta räkna hem investeringen på mindre än en månad. Produkten är också mycket enkel att installera och komma i gång med, säger han.

– De flesta ledande bilmärkena och bilhandlarna i Danmark har redan kopplat sina system till AG Analytics, och produkten går att koppla till nästan alla system som används inom bilindustrin i Europa, tillägger Nicholas Malcolm.

Erik Syrén säger att Monterro särskiljer sig från traditionella techinvesterare eftersom bolaget alltid investerar i mjukvarubolagen tillsammans med de befintliga ägarna och grundarna, och har en längre investeringshorisont än vanligt. Samtidigt ger de både strategisk och operativ support. Därför är det också självklart att Nicholas Malcolm fortsätter att vara vd och återinvesterar en betydande del i bolaget tillsammans med Monterro.

– AG Analytics är vår fjärde investering i Danmark, och vi kommer att öka vårt fokus i Danmark de närmaste åren, säger Erik Syrén. Danska mjukvarubolag är väldigt intressanta för en investerare som Monterro eftersom de ofta har siktet inställt internationellt – helt enkelt för att den inhemska marknaden inte är tillräckligt stor. Som långsiktig och aktiv investerare är det också intressant med danska bolag som är nischade och branschfokuserade, som AG Analytics, tillägger han.