Nyheter

SEAT S.A. ökade leveranserna med 35 procent under 2023

Under 2023 upplevde SEAT S.A. en imponerande ökning av leveranser med totalt 519 200 levererade bilar. Detta motsvarar en ökning på 35 procent jämfört med året innan. Företagets framgångar drevs framförallt av CUPRAs rekordtillväxt och SEATs återgång till tillväxt, samt markerar ett starkt år för företaget i samband med övergången till elektrifiering.

CUPRA slog åter rekord med 230 700 leveranser, en ökning med 50,9 procent jämfört med 2022 (152 900). Stabilisering av leverantörskedjan ledde till ökad produktion och tvåsiffrig tillväxt för SEAT som levererade 288 400 bilar (2022: 232 700; +24,0 procent). Dessutom nådde SEAT och CUPRA 47 200 leveranser under årets sista månad, vilket markerar det bästa decemberresultatet i företagets historia.

– Leveranssiffrorna visar att SEAT S.A. har rätt strategi på plats med båda sina varumärken: CUPRAs rekordbrytande resultat och SEATs återgång till tillväxt bevisar också att vi lyckas övervinna de svårigheter vi har stött på under de senaste åren, såsom COVID-19 och brister i leveranskedjan. Trots den nuvarande svåra ekonomiska situationen ser vi på framtiden med verklig optimism.

Tyskland fortsätter att vara SEAT S.A.s ledande marknad med 129 100 levererade fordon, en ökning med 22,6 procent jämfört med 2022 (105 300) och en rekordhög marknadsandel på 4,5 procent. Spanien behöll sin position som företagets näst största marknad med 79 200 sålda bilar, vilket är en ökning med 26,0 procent jämfört med föregående år (62 900), följt av Storbritannien med 57 800 sålda, en ökning med 58,1 procent jämfört med 2022 (36 600).

Försäljningen i Frankrike nådde 33 100, en ökning med 53,9 procent (21 500), medan leveranserna i Italien ökade med 25,1 procent, från 25 300 till 31 600 och uppnådde sin bästa marknadsandel någonsin på 2,0 procent.

Utöver de fem främsta europeiska marknaderna överträffade SEAT S.A. 20 000-gränsen för leveranser i Mexiko (21 200; +77,9 procent), Turkiet (20 800; +133,3 procent) och Österrike (20 200; +24,5 procent), som båda uppnådde sina bästa resultat någonsin vad gäller leveranser och marknadsandel (8,5 procent).

Leveranserna nådde rekordhöga 14 300 (+82,0 procent) i Polen, medan företaget även nådde en all-time high i Danmark med försäljning på 9 500 (+87,5 procent) och en marknadsandel på 5,4 procent.