Nyheter

ABLIC lanserar S-19954/5-serien

inato-ku, Tokyo; hädanefter ”ABLIC”), ett koncernbolag tillhörande MinebeaMitsumi Inc., lanserade idag S-19954/5-serien av regulatorer för steg-down-omkopplare för fordon.

Betraktningskameror och avkänningskameror är avgörande för ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) och AD (Autonomous Driving Systems), och med de senaste framstegen inom teknisk innovation inom fordonsteknik, särskilt inom området CASE (Connected, Autonomous, Shared & Services and Electrification) ), har det skett en ökning av både antalet av dessa enheter installerade i bilar och i upplösningen för de installerade enheterna.

Men bildsensorer för bilkameror med högre upplösning har också högre strömförbrukning, vilket innebär att användning av konventionella LDO-regulatorer kommer att öka värmegenereringen. Som sådana används växlingsregulatorer med hög effektomvandlingseffektivitet ofta som en lösning på värmeproblemet, men jämfört med LDO-regulatorer kräver växlingsregulatorer ett större antal perifera komponenter, vilket skapar ett ytterligare problem med en större nödvändig monteringsyta.

Den nya S-19954/5-serien som lanseras idag är en nedstegsbrytande regulator som arbetar på 5,5V med en 1A-utgång och är inrymd i ett HSNT-8(1616)B-paket (som är branschens minsta paket (*1) vid 1,6 x 1,6 x t0,41 mm). Dessutom, även om kretskonfigurationen av konventionella switchregulatorer krävde fem eller fler externa komponenter, har S-19954/5-serien en integrerad återkopplingsresistanskrets (*2) och faskompensationskrets (*3) för att ställa in utspänningen, vilket gör det är möjligt att konfigurera en applikationskrets med bara en liten spole och två kondensatorer.

Dessa egenskaper gör att S-19954/5-serien kan uppnå branschens minsta monteringsyta (*4), en minskning med 45 % jämfört med konventionella produkter, vilket i sin tur bidrar till att minska kameramodulerna.

S-19954/5-serien är också utrustad med en power good-funktion för att övervaka utspänningen från IC:n och säkerställa att den håller sig inom det normala området, så om utspänningen avviker från det specificerade området, höjer funktionen en felflagga till meddela mikrokontrollern, vilket förbättrar den övergripande systemsäkerheten.

S-19954/5-serien är också PPAP (Production Part Approval Process) kapabel och planerad för överensstämmelse med Grad 1 av AEC (*)-Q100 (*Automotive Electronics Council) kvalitetsstandard för IC:er för fordon.

Huvudfunktioner

1. Har branschens minsta ultrakompakta paket och använder färre perifera komponenter för att uppnå branschens minsta monteringsyta

S-19954/5-serien är en steg-down switching regulator som arbetar på 5,5V med en 1A utgång inrymd i branschens minsta (*1) HSNT-8(1616)B (1,6 x 1,6 x t0,41 mm)-paket. Denna produkt bidrar till att minska ECU:er, som integreras i fordon i ständigt växande mängder. Finns även i måsvinge typ HTMSOP-8 (2,9 x 4,0 x t0,8 mm) (*5) förpackning.

S-19954/5-serien har också en integrerad återkopplingsresistanskrets och faskompensationskrets för att ställa in utspänningen som möjliggör konfiguration av en applikationskrets med ett minimum av bara en liten spole och två kondensatorer som perifera komponenter, och denna minskning av komponenterna gör det möjligt att konfigurera applikationskretsar med den minsta monteringsytan i branschen.

2. Power Bra funktion för förbättrad systemsäkerhet

S-19954/5-serien har en integrerad överströmsskyddskrets och termisk avstängningskrets förutom en strömförsörjningsfunktion som övervakar utspänningen och säkerställer att den håller sig inom normalområdet. Power good-funktionen förbättrar systemsäkerheten genom att höja en felflagga för att meddela mikrokontrollern om utspänningen avviker från det specificerade området.

3. Industrins toppklass hög effektivitet

S-19954/5-serien uppnår högre effektivitetskonvertering än produkter med liknande funktionalitet vilket placerar den i branschens toppklass (95 % vid en inspänning på 4V och en utspänning på 3,3V).

4. Valbar PWM-kontroll eller PWM/PFM-kontroll

Finns med antingen PWM-styrning (S-19954-serien) eller PWM/PFM-växlingsstyrning (S-19955-serien). S-19955-serien har en egenutvecklad PWM/PFM-växlingsteknik med PFM-kontroll som kan leverera konstant spänningsutgång från VOUT utan överdriven rippelspänning. Utgivningen av S-19954/5-serien har gjort det möjligt för oss att utöka vårt sortiment av produkter som stödjer nedskärningar och förbättrad prestanda för bilkameror för att bättre tillgodose kundernas efterfrågan.

Viktiga specifikationer:

・ Ingångsspänning: 2,7 till 5,5V

・ Utspänning: 0,8 till 3,3V

・ Utström: 1A

・ VOUT-stiftspänningsnoggrannhet: ±1,5 %, (Tj = -40℃ till +125℃)

・ Effektivitet: max 95 %. ≤

・ Oscillationsfrekvens: 2,25MHz typ.

・ Överströmsskyddsfunktion: 1,75A (puls-för-puls-metod)

・ Termisk avstängningsfunktion: 170°C detekteringstemperatur

・ Kortslutningsskyddsfunktion: valbar antingen hickakontroll eller spärrkontroll

・ 100 % arbetscykeldrift

・ Utgångsurladdningsfunktion: ”tillgänglig” eller ”ej tillgänglig” kan väljas för utgångsurladdningsfunktionen.

・ Kraft Bra funktion: Nch öppet avloppsutgång

・ Mjukstartfunktion: 0,35ms typ.

・ Underspänningsspärrfunktion (UVLO): 2,43V, typ.

・ Drifttemperaturområde: Ta = -40°C till +125°C

・ Blyfri (Sn 100%), halogenfri

・ AEC-Q100 pågår (*6)

(*1, 4)Som en nedtrappningsregulator för fordon som arbetar på 5,5V och med en 1A-utgång. Baserat på vår forskning från januari 2024.

(*2) En återkopplingsresistanskrets är en motståndskrets som används för att ställa in utspänningen.

(*3) En faskompensationskrets är en krets som undertrycker oscillation för att stabilisera utspänningen.

(*5)Under utveckling

(*6)Kontakta vårt försäljningskontor för ytterligare information.

Samtidigt lanserade produkter

S-19952/3-serien av regulatorer för steg ned för fordon som arbetar på 5,5V och med en 0,6A-utgång

Applikationsexempel:

・ Sekundär strömförsörjning för fordonsenheter

・ Kameramoduler (View Camera Module, Sensing Camera Module, Drive Recorder, Driver Monitoring System)

・ Fordonsapplikationer (motorer, transmissioner, fjädringar, ABS, EVs/HEVs/PHEVs)