Demonstrationen på grusparkeringen vid Romme travbana i Borlänge imponerade stort. Den ombyggda dumpern – en Volvo A25G med tank på 19 kubikmeter och vattenkanon – pumpade i väg vattenstrålen gott och väl 60 meter.
– Det är precis den maskin vi behöver i gruvan i Garpenberg, säger Magnus Forsberg, fordonsansvarig på Långdahls Logistik.
Bolidens gruva i Garpenberg – världens mest produktiva underjordsgruva för zinkbrytning – driftas av Långdahls Logistik som bland annat ansvarar för vägunderhåll, utlastning, transporter och skrotning efter sprängning.
För dammbekämpning och skrotning har tre ombyggda dumprar använts, en hemmasnickrad lösning där korgen helt enkelt försetts med ett lock för att transportera vatten.
Dumprarna är gamla och när Långdahls Logistik började fundera på ersättare, gick Daniel Hultberg, säljare på Swecon i Borlänge i gång:
– Det borde ju vi kunna lösa bättre, tänkte jag. Tillsammans med Mattias Nilsson på Swecon i Skellefteå och Tomas Nieminen, Manager Project Sales på huvudkontoret, började jag skissa på lösningar.
Godkända av Volvo
På ConExpo i Las Vegas i mars 2023 togs ett stort steg framåt. Ett möte med Kerry Blettner på Ground Force, ledande tillverkare av utrustning till gruvindustrin, ledde till ett samarbete.
– De har stor erfarenhet av vattentankar till gruvindustrin. En stor fördel är att de också är godkända av Volvo CE. Det var bara att köra, säger Daniel Hultberg.
En 19 kubikmeter stor tank beställdes till Swecon i Borlänge och monterades på ett chassi från A25G. Hydraulik och el kopplades, vattenkanonen monterades liksom fem mindre munstycken på olika ställen på dumpern. I slutet av oktober förra året demovisades dumpern, där vattenbegjutningen styrs med en joystick från hytten, för inbjudna från Långdahls Logistik och Boliden.
– Den ska vi ha! säger Magnus Forsberg och fortsätter:
Flexibel lösning
– Den får ersätta den äldsta av de tre befintliga dumprarna. Blir det som vi tror, så tar vi in ytterligare två dumprar från Swecon. Vi vill gärna ha en helhetslösning från Swecon, eftersom vi redan i dag har reparationsavtal på Volvomaskiner som fungerar bra.
Daniel Hultberg har också redan haft samtal med Boliden som visat intresse för den vattenbärande dumpern på andra platser.
– Lösningen är mycket flexibel. Behövs en större vattentank, kan man välja en större dumper som bärare. Maskinen kan också användas på fler platser än i gruvor. Vid rivningar och vid brandbekämpning till exempel. Då kan den förses med en ”snabel” som fyller tanken i lämpligt vattendrag.