Nyheter

Biila revolutionerar fordonslogistiken

Finska Biila är en plattformstjänst som kopplar samman människors rörlighet och biltransporter på ett nytt sätt med artificiell intelligens och maskininlärning. Redan 2 000 svenskar har ansökt till att bli förare.

Bilhandelns digitalisering tar ett stort kliv i Sverige när det finska företaget Biila Solutions  lanserar sin plattformsbaserade logistiktjänst i Stockholm i slutet av januari.

Kärnidén hos Biila är att förena två behov av rörlighet: vanliga människors behov av att resa från en plats till en annan och bilhandelns behov av att snabbt och kostnadseffektivt flytta bilar.

– Vi erbjuder en möjlighet till extra inkomst för människor som i alla fall skulle resa från en plats till en annan. Istället för att köpa en tåg- eller bussbiljett kan du flytta en bil från affären till kunden och även köra en annan bil tillbaka om du vill. Samtidigt tjänar du pengar istället för att spendera det på biljetter eller egna bränslekostnader, säger Aapeli Kallunki, grundare och VD för Biila Solutions.

Ersättningarna varierar beroende på utbud och efterfrågan samt körsträckan från några hundra kronor till över tusen kronor.

Jämfört med traditionell lastbilstransport är Biilas lösning betydligt snabbare, mer skalbar och i många fall mycket kostnadseffektiv.

Dessutom optimerar Biila körrutterna med hjälp av artificiell intelligens, vilket minskar trafikutsläpp.

Många svenskar har entusiastiskt tagit emot möjligheten att extraknäcka via Biila. Företaget började rekrytera förare i somras och på bara några månader fick Biila hela 2 000 ansökningar från intresserade bilförare.

– Vi är experter på att allokera transportkapacitet i rätt tid på rätt plats. Den nyligen mottagna kapitalinvesteringen på 3,5 miljoner euro stöder avsevärt vår teknologiska utveckling, fortsätter Kallunki.

Investeringen gjordes av det finska investeringsbolaget Voland Partners.

Biila är idag Nordens största aktör inom plattformsbaserad fordonslogistik och strävar efter fortsatt tillväxt.

Med hjälp av den nya kapitalinvesteringen är målet att tredubbla omsättningen från 10 miljoner till 30 miljoner euro fram till 2025.

– Ursprungligen planerade vi en expansion till den svenska marknaden för några år sedan, men coronapandemin förändrade våra planer, berättar Kallunki.

– Vi har pilottestat vår tjänst i Sverige sedan förra hösten. Vi kommer till den svenska marknaden väl förberedda. Vi inleder vår verksamhet i Svealand och utvidgar stegvis vårt operationsområde att omfatta hela Sverige, konstaterar Kallunki.

Intresset för en modern logistiktjänst för bilhandlare har visat sig vara stort även i Sverige.

– I och med digitaliseringen blir bilhandeln kundcentrerad och personlig. Vår plattform har visat sig vara ett utmärkt verktyg för bilförsäljare som strävar efter snabb och personlig service. Som ett exempel kan nämnas att i Finland kan vi flytta en bil från landets sydligaste punkt till den nordligaste inom 29 timmar istället för att kunden efter bilköpet måste vänta på en lastbilleverans i flera veckor, avslutar Kallunki.

Foto: Biila