Nyheter

Fyra månader sedan skredet i Stenungsund

Det har nu gått fyra månader sedan skredet i Stenungsund då delar av E6 raserades. Sedan dess har arbetet pågått kontinuerligt i skredområdet.

– Vi arbetar oss framåt enligt vår plan och har nu kommit så långt att vi närmar oss beslut om vilken grundläggningsmetod vi ska använda när vi bygger vägen, säger projektchef Daniel Svensson på Trafikverket.

Att bygga upp en väg efter ett skred är annorlunda mot att bygga en väg under normala förhållanden.

– Jorden är omrörd och i värsta fall instabil. Vi har arbetat oss framåt systematiskt med grundliga provtagningar och analyser i hela området, fortsätter Daniel Svensson.

Genom undersökningarna får geoteknikerna som arbetar i området information om markens nya egenskaper. Det är viktigt, i första steget för att säkerställa att det är säkert att arbeta i området och därefter göra det möjligt för oss att bygga upp den raserade delen av E6.

Det är många åtgärder som krävs för att kunna återställa vägen, arbetet omfattar ett större område än själva vägområdet.

För att kunna börja bygga vägen har hela området behövt skredsäkras för att inte riskera nya skred. Nu har vi flackat av de branta slänterna i öster som bildades då skredet gick och schaktat bort jordmassor till en säker plats.

Arbetet har nu kommit så långt att vi arbetar i vägområdet och i skredgropens centrum, det område som tidigare benämndes som en no-go-zon eftersom ingen hade tillträde till området, inte ens till fots.
Vi har också rivit bort det mesta av asfalten på den raserade delen av E6 och förbereder nu området för att komma igång med grundläggningsarbeten för den nya vägen.

Utmaningen i vägområdet där E6 raserats är olika förutsättningar i olika delar av området. Efter många provborrningar och test med kalkcementpelare har vi snart ett tillräckligt underlag för att kunna ta beslut om vilken teknik vi ska använda för grundläggningen i vägbygget.

– När vi tagit det beslutet då kommer vi också att kunna färdigställa en tidplan, konstaterar Daniel Svensson.

Länsstyrelsen har beviljat Trafikverket nyttjanderätt till mark i skredområdet enligt §36 väglagen efter beslut den 18 januari.

– Det här underlättar när vi ska utföra arbeten i skredområdet, avslutar Daniel Svensson.

Detta har man gjort hittills:

Förberedande arbete i skredområdet som anläggning av byggvägar, rivning av asfalt och åtgärder för avvattning.
Planerar för kommande arbeten för grundläggning av E6.
Sammanställer och utvärderar en stor mängd geotekniska prover inför val av grundläggningsmetod.
Gör fortsatta geotekniska undersökningar.
För dialog med andra inblandade myndigheter och Stenungsunds kommun. 
Gör fortsatta undersökningar och prover kopplat till miljö.

Foto: Trafikverket