Nyheter

E.ON öppnar ett nytt testcenter med 25 stationer för laddning och fem klimatkammare

– Det ger oss möjligheter att testa laddningslösningar för lastbilsflottor med en effekt upp till 3 megawatt, säger Peter Andersson, chef E.ON Drive eTransport i Sverige.

På det nya testcentret i tyska Essen testar och undersöker E.ON laddningslösningar för elektriska fordon och deras samspel med energisystemet. På de 10 000 kvadratmetrarna finns över 25 stationer samt både fysiska och digitala testmiljöer.

Testcentret har också fem speciella klimatkammare, vilka ger ingenjörerna möjlighet att simulera alla tänkbara temperaturförhållanden. Laddning testas vid temperaturer på mellan -40 och 50 grader Celsius, således slipper lastbilstillverkare genomföra tidskrävande och dyra tester i verkliga miljöer, och kan vara säkra på att laddningen fungerar oavsett väderförhållanden.

Förutom tester och utveckling använder E.ON också centret för att utbilda kunder och partners i hur man installerar och underhåller laddstationerna.

– Syftet är att förstå och förbättra ekosystemet för e-mobilitet. Vi testar i så realistiska miljöer som möjligt – till fördel för både företag och privatkunder. Målet är att göra e-mobilitet praktiskt möjligt i stor skala. Vi ser också över design av laddstationer och laddningsdepåer, så att laddning kan ske effektivt och säkert när lastbilar står stilla under pauser eller under lastning. Lastbilar samt, depåer och geografier är olika, så det finns många aspekter att ta hänsyn till samtidigt, fortsätter Peter Andersson.

Laddarnas funktionalitet utvecklas kontinuerligt, vilket kräver uppdateringar av både hårdvara och mjukvara. Inför uppdateringar kan vi genomföra tester före implementation och därmed radikalt minska risken för driftsstörningar hos våra kunder. Kundernas krav på laddarnas driftsäkert är höga och vårt nya testcenter medför att vi skapar de bästa förutsättningarna för oss att leva upp till dessa krav.

Tillsammans med lastbilstillverkare testar och utvecklar E.ON laddningsteknik som är utformad för att möta de speciella kraven för elektriska lastbilar och bussar. Laddning med stor effekt måste bland annat ta hänsyn till annan förbrukning i elnätet, vilket E.ONs testanläggning kan simulera.

– Den teknologiska utvecklingen på området kommer att accelerera. Med vårt nya testcenter är vi väl förberedda för en framtida utveckling med ännu högre laddningskapacitet, som våra kunder efterfrågar – eller kommer att efterfråga, avslutar Peter Andersson.