Nyheter

Framtidens eldrivna lastbilar når Sveriges vägar med Mercedes-Benz och FUSO

Daimler Trucks accelererar elektrifieringen av vägtransporter i Sverige med nya elektriska lastbilsmodeller. Ett komplett modellprogram ska hjälpa Sveriges åkerier att ställa om.

I spetsen för elektrifieringen är målet att hälften av alla sålda lastbilar från Daimler Trucks i Europa ska vara elektriska år 2030 – antingen med batteri eller med vätgas. Nu tar företaget nästa steg i omställningen och erbjuder ett komplett modellprogram genom att introducera nya eldrivna lastbilsmodeller i Sverige under 2024.

Den kraftfulla eActros 600 kommer att börja produceras senare under året, medan FUSO eCanter gör sin debut i Sverige redan i februari.

– Vi stödjer åkerierna på deras resa till CO2-neutrala transporter och tillhandahåller en uppsättning produkter och tjänster för att hjälpa våra kunder att nyttja elektriska lastbilar på bästa, mest effektiva och tillförlitliga sätt, berättar Pär Hildestrand, eMobility Manager på Veho, som är distributör av Daimler Trucks fordon i Sverige. Drifttider, livslängder och intäkter tas med i beräkningen och är redan idag tillräckliga för att möta marknadens behov.

Mercedes-Benz sortiment av elektriska lastbilar inkluderar eActros 300, 400 och 600; jämnlastare och dragbilar med batteri- och motorkapacitet samt räckvidd för att passa ett brett spektrum av applikationer och uppdrag för både lokala, regionala och längre utsläppsfria transporter.

Dessutom erbjuds specialutvecklade eEconic 300, som är idealiskt utformad för återvinningsbranschen och var först på marknaden med sitt låga insteg, ergonomiska design och helt elektriska drivlina. Den har även funnit användning i helt nya applikationer på den svenska marknaden, senast som TMA-fordon till TMA Bolaget AB.

– Vi är mycket glada över vår eEconic, fortsätter Pär Hildestrand. Den erbjuder alla de nyckelfördelar som har gjort vår dieseldrivna Econic så populär genom åren. Det låga insteget (low-entry-konceptet) ger utmärkt sikt och direktkontakt med medtrafikanterna. I kombination med det plana golvet och den tysta eldriften med nollutsläpp blir eEconic den ultimata stadslastbilen och arbetsplatsen för chauffören. Batterikapaciteten skapar möjligheter för både regionala transportuppdrag och stadsnära uppdrag med många stopp, där mycket av batteriernas kapacitet kan utnyttjas för att exempelvis driva en komprimator.

Alla Mercedes-Benz lastbilsmodeller är designade som elektriska lastbilar från grunden

En betydande fördel med Mercedes-Benz är att alla lastbilsmodellerna är designade som elektriska lastbilar från grunden, vilket innebär att de har eAxel utan kardandrift och lågt monterade batterier för optimal energieffektivitet, balans och körkomfort. Dessutom sträcker sig kapaciteterna och räckvidderna över olika behov och användningsområden, vilket gör utbudet lämpligt för en mängd åkerier och transportuppdrag.

eActros 300/400 erbjuder en installerad batterikapacitet på mellan 336–448 kWh och en uppskattad räckvidd på 220–400 km. För eEconic 300 är den installerade batterikapaciteten 336 kWh med en räckvidd på upp till 150 km. eCanter har ett enkelt upplägg med small, medium och large i intervallet 41 kW till 124 kW och en räckvidd på upp till cirka 200 km.

Den nya eActros 600 är Mercedes-Benz Lastbilars första ”långdistansare” på el. Lastbilen har en möjlig räckvidd på cirka 500 km utan behov av laddning. Hemligheten bakom den långa räckvidden ligger i den innovativa eAxeln med upp till 600 kW toppeffekt, de nya 800V LFP-batterierna (litium-järnfosfat-batterier) med 600 kWh användbar kapacitet och den nya aerodynamiska hyttdesignen som är utvecklad för att minimera luftmotståndet.

Men att genomföra en omställning handlar inte bara om att tillhandahålla pålitliga produkter. Som eMobility Manager är Pär Hildestrand en av flera som arbetar för att säkerställa en smidig och lönsam övergång till elektriska lastbilar.

– Hos distributören för Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige, Veho, har vi e-konsulter som stöttar både vår säljorganisation och våra kunder genom att tillhandahålla detaljerade råd och hjälp om allt som rör driften av elektriska lastbilar, från ruttanalys och statliga subventioner till laddinfrastruktur, finansiering och digitala tjänster, berättar han.

Holcim kommer att förlita sig på Mercedes-Benz eActros 600 för att genomföra sin hållbarhetsstrategi. Den schweiziska byggmaterialproducenten planerar att lägga till totalt 1 000 enheter av den batterielektriska lastbilen från Mercedes-Benz, som just firade sin världspremiär i oktober.

eCanter från FUSO introduceras snart i Sverige

Varumärket FUSO är en integrerad del av Daimler Truck AG och är känt långt utanför Japan med sina nio årtionden av erfarenhet som internationell lastbils- och busstillverkare. FUSO Canter har spelat en betydande roll i detta sedan 1963. FUSO står för mer än en tredjedel av den totala försäljningsvolymen för Daimler Truck AG.

Sedan lanseringen av eCanter år 2017 har över 550 FUSO eCanter satts i bruk hos kunder i Europa, Japan, USA, Australien och Nya Zeeland. I februari gör modellen sitt intåg i Sverige för första gången. FUSO kompletterar Mercedes-Benz Lastbilars modeller med elektrifierade lastbilar inom segmentet 4,2–8,5 ton.

– Ett unikt koncept är de 42 varianter som finns av lastbilen och möjliggör en uppsjö av helt nya kostnadseffektiva applikationer på den svenska marknaden, berättar Philip Flygare, ansvarig för försäljning och marknadsföring på Veho.

På bilden: Mercedes-Benz eActros med eldriven lastväxlare

Foto: Stefan Nilsson