Det finländska logistikbolaget Nurminen Logistics fortsätter sin internationella tillväxt i enlighet med sin strategi och öppnar en ny järnvägssträcka i samarbete med VÄTE Rail AB från Haparanda och Umeå i Sverige till Göteborg, Nordens största hamn. Dessutom Nurminen grundar ett dotterbolag i Göteborg.
En ny reguljär och schemalagd järnvägsförbindelse från Umeå och Haparanda till Göteborg stärker de västra förbindelserna och försörjningstryggheten samt ökar företagens livskraft och konkurrenskraft, särskilt på Finlands västkust och i norr.
Gods kan först transporteras från Vasa med Wasalines miljövänliga ropaxfartyg till Umeå, där hamnfunktionerna sköts av Kvarken Ports, och därifrån fortsätter resan med järnväg till Göteborg. I norr utförs lastning och lossning vid Haparanda terminal.
Kortare transporttid, lägre utsläpp och direkt kontakt till världen
– Vår nya rutt öppnar alternativ och affärsmöjligheter för såväl industriföretag, rederier som transport- och logistikföretag. Hittills har last från norra Finland först färdats många hundra kilometer med lastbilar till Helsingfors innan de har lastats på fartyg.
– Det bör noteras att från finska hamnar finns endast feeder-anslutning till Europa och först därifrån finns världshavsförbindelse. Tack vare den nya järnvägsförbindelsen Haparanda – Göteborg kommer sträckan till världshavsförbindelserna att förkortas avsevärt, och företagen kan minska sin klimatpåverkan och sina exportkostnader, där bränslekostnaderna är en betydande kostnad, säger Marjut Linnajärvi, ansvarig för Nurminens järnvägsverksamhet.
Från Göteborgs hamn finns en direkt världshavsanslutning till bland annat Amerika och olika destinationer i Fjärran Östern, samt till de viktigaste europeiska hamnarna, från vilka transporter kan kombineras med den transportrutt som Nurminen Logistics tillhandahåller till Centralasien och Kina.
Rutten ger snabb åtkomst till nästan vilken destination som helst i världen och gods kan transporteras i både containrar och med släpfordon. Nurminen Logistics erbjuder vid behov sina kunder hela logistikkedjan enligt principen från dörr till dörr, inklusive spedition och terminaltjänster.
– På grund av den nuvarande geopolitiska situationen har Finlands internationella tillgänglighet försämrats avsevärt och funktionella och logistiska lösningar och tjänster är nu av ännu större betydelse för Finlands konkurrenskraft, framgång på exportmarknaderna och försörjningstrygghet. I en föränderlig värld behövs mod och flexibilitet. Nurminen Logistics är redo att möta denna utmaning och visa att nya möjligheter också uppstår i svåra tider, sammanfattar Linnajärvi.
Regelbundna, schemalagda och veckovisa tågförbindelser från Haparanda och Umeå kommer att inledas i april.