Nyheter

Fehmarn Bält-tunneln: I Sverige lyser satsningarna med sin frånvaro

Restiden till kontinenten kommer att förändra restider och godstrafik i hela Skandinavien. Danmark investerar stort för att öka potentialen när tunneln öppnar om fem år. 

2029 invigs alltså världens längsta tunnel för både bilar och tåg. Tunneln blir 18 kilometer lång och kommer att ta 7 minuter för tågresande och något längre för de som kör bil. Detta att jämföras med dagens båttur mellan Rödby-Puttgarden som tar 40 minuter.

Många menar dock att det gjorts alldeles för lite från svenskt håll. Bland annat har näringslivet i Skåne pekat på behovet av infrastruktursatsningar för att södra Sverige ska dra nytta av tunneln.

– Den största utmaningen handlar om tågtrafiken där vi redan idag är nära kapacitetstaket på södra stambanan. När Fehmarn Bält-tunneln öppnas kommer situationen bli ännu mer ansträngd, säger Stina Nilsson. samhällsplaneringschef på Trafikverket till Dagens Industri.

Läs mer här:

https://www.di.se/nyheter/sverige-inte-redo-nar-dansk-tyska-megabygget-star-klart/

https://www.ramboll.com/sv-se/projekt/transport/fehmarn-longest-immersed-tunnel

https://afry.com/sv/projekt/fehmarn-balt-tunneln